متخصصان تغذیه برای کنترل وزن توصیه به داشتن ورزش، در کنار رژیم غذایی دارند. اتفاقا مشکل اساسی خیلی از مبتلایان به چاقی آن است که معمولا در هنگامی که انگیزه کاهش وزن دارند، رژیم غذایی را خیلی راحت‌تر از ورزش تحمل می‌نمایند. بعضی از چاق‌ها نیز افزایش اشتها در اثر ورزش را بهانه عدم تحرک خود بیان می‌دارند. تجربیات و مطالعات گذشته نشان‌دهنده افزایش اشتها در اثر ورزش است، اما واقعیت آن است که انجام ورزش باعث کنترل وزن می‌گردد؛ اما این که چرا برخی از ورزش‌ها راحت‌تر از برخی دیگر سبب کاهش وزن می‌گردند، می‌تواند به دلیل واکنش‌های متفاوت در افراد باشد.

در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است ۵۸ زن و مرد چاق در یک برنامه ۱۲ هفته‌ای برای فعالیت بدنی که به منظور سوزاندن ۵۰۰ کالری در هر جلسه طراحی گردیده بود، شرکت نمودند. در ابتدا و انتهای مطالعه، شرکت‌کنندگان صبحانه‌ای شامل غلات و نان تست دریافت می‌کردند و میزان اشتهایشان قبل از صبحانه و بعد از آن مورد بررسی قرار گرفت.

در طول این مطالعه، ۳۲ نفر از شرکت‌کنندگان به کاهش وزن مورد انتظار دست یافتند و ۲۶ نفر این کاهش وزن را نداشتند. به طور میانگین هر دو گروه در طول ۱۲ هفته، قبل از وعده‌های غذایی و بویژه صبحانه افزایش اشتها داشتند، اما در مورد کسانی که به کاهش وزن مورد انتظار دست نیافته بودند، اشتهای بیشتری در طول روز داشتند. در هر دو گروه از ورزشکاران مشاهده گردید، افراد زمانی که فعال‌تر هستند نسبت به زمانی که فعال نیستند، با وعده غذایی صبح راحت‌تر سیر می‌شوند.

نتایج این مطالعه نشان داد: اگرچه ورزشکارانی که کاهش وزن موفقیت‌آمیزی داشتند، اشتهای قبل از صبحانه‌شان، بعد از فعالیت افزایش می‌یافت. اما در طول روز افزایش اشتها نداشتند. به نظر می‌آید دلیل این‌که برخی از افراد در کاهش وزن موفق‌تر بودند، مربوط به کاهش اشتهای آنها در طول روز و در نتیجه اجتناب از دریافت غذای بیشتر می‌باشد.

همچنین باید تاکید نمود که دلیل اصلی موفقیت آن است که چنانچه افراد ورزشکار در ابتدا احساس گرسنگی بیشتری از حد نرمال داشتند یا کاهش وزن مورد انتظار را نداشتند، ‌تسلیم نشدند و به ورزش کردن ادامه دادند. علاوه بر این باید تاکید داشت که ورزش حتی اگر سبب کاهش وزن نسبتا کمی گردد، منافع بسیاری برای سلامتی مانند کاهش فشارخون و کلسترول و بهبود توانایی قلب و عروق دارد. از طرف دیگر ورزش علاوه بر ایجاد گرسنگی بیشتر در قبل از وعده غذا، حساسیت سیستم درک حس سیری در بدن را نیز افزایش می‌دهد که در نهایت به کاهش وزن پایدار منجر خواهد شد.

نکته عملی: اگر به دنبال کاهش وزن پایدار هستید باید فعالیت بدنی منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی اگر با ورزش در مراحل اولیه افزایش اشتها پیدا نمودید و به کاهش وزن مورد انتظار دست نیافتید، تسلیم نشوید، ‌زیرا در نهایت اشتهای شما تنظیم شده و به کاهش وزن توام با سلامتی دست خواهید یافت.

Loading