ورزش در افراد افسرده از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

ورزش در افراد افسرده از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

ارتباط بین سلامت جسم و روان از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، بیشتر است. افسردگی خطر ابتلا به بیماری قلبی را در کسانی که سابقه مشکلات قلبی – عروقی ندارند، افزایش می‌دهد. به طوریکه در این افراد خطر بروز آریتمی (نامنظم بودن ضربان قلب) بیشتر است. همچنین در کسانی که هم اکنون به بیماری قلبی مبتلا هستند، افسردگی میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که در رابطه بین افسردگی و بیماری قلبی، ورزش کمک کننده است. زیرا مطالعات نشان داده‌اند در برخی موارد ورزش کردن به اندازه داروهای ضدافسردگی موثر است. البته اگر احساس ناامیدی و بی‌ارزش بودن که مشخصه افسردگی هستند بروز کند ممکن است فرد انگیزه خود را برای ورزش کردن از دست دهد. انجام فعالیت‌های متنوع و مورد علاقه و همچنین همراه با دوستان نزدیک می‌تواند انگیزه افراد را در این زمینه افزایش دهد.
در مطالعه‌ای حدود ۱۸ هزار نفر که وضعیت سلامت قلبی و تنفسی آن‌ها در سن ۵۰ سالگی بررسی شده بود، شرکت کردند. نتایج نشان داد که در اغلب افراد مبتلا به افسردگی ورزش بهترین درمان جهت حفظ سلامت قلب و روان است. نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز افسردگی و درمان موارد خفیف آن موثر است.
نکته عملی: افراد جوان مبتلا به افسردگی که بیماری آن‌ها شدید نیست می‌توانند بعد از مشورت با پزشک به جای استفاده از دارو از ورزش به عنوان راهکاری جهت درمان افسردگی خود کمک بگیرند.
منبع:

Benjamin L. Willis et al. AMA Psychiatry 2018.

Loading