سرطان آندومتر عبارت است از سرطان پوشش داخلی رحم که معمولاً زنان یائسه ۶۰-۵۰ ساله را مبتلا می‌سازد. سرطان رحم پنجمین سرطان شایع در بین زنان محسوب می‌شود و خانم ‌های دچار چاقی مفرط که سطح استروژن آنها بالاتر است بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.
نتایج یک پژوهش آمریکایی که در مجله  Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention  به چاپ رسیده است نشان می‌دهد خانم های مسن که نوشیدنی ‌های شیرین زیادی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض سرطان رحم قرار می‌گیرند. خانم‌ هایی که مقدار زیادی نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند ۷۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند. البته شاخص توده ‌ی بدنی، فعالیت ‌های جسمی، سابقه‌ ی دیابت، مصرف دخانیات و غیره نیز در ابتلا به این سرطان تأثیر دارد.
محققان عادات غذایی‌ 23000  زن یائسه با میانگین سنی ۶۱ سال را در طول سالهای ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰  مورد مطالعه قرار دادند. در طول مطالعه در بین شرکت ‌کنندگان ۵۰۶ مورد سرطان آندومتر نوع ۱ و ۸۹ مورد سرطان آندومتر نوع ۲ مشاهده شد.  
 محققان دریافتند خطر سرطان آندومتر نوع ۱ در بین خانم‌ های چاقی که نوشیدنی ‌های شیرین زیادی مصرف می‌کنند بیشتر است. اما هیچ ارتباطی بین سرطان های آندومتر و مصرف نوشیدنی های بدون قند، محصولات پخته شده و نشاسته مشاهده نشد.
 به عقیده ‌ی این محققان هورمون استروژن و انسولین در خانم‌ هایی که دچار اضافه‌ وزن و چاقی هستند بیشتر از خانم ‌هایی است که وزن نرمالی دارند. میزان بالای استروژن و انسولین نیز از عوامل ابتلا به سرطان آندومتر به شمار می‌روند.
 نکته عملی:  قند موجود در نوشیدنی ‌ها خیلی زودتر از مواد غذایی حاوی فیبر جذب بدن می‌شود. داشتن تغذیه‌ ی نامناسب، عدم تحرک و چاقی از عوامل ابتلا به سرطان آندومتر هستند. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند  تغییرات جدی در سبک زندگی‌ ، تغذیه ‌ی سالم و تحرک بیشتر سلامتی شما را تضمین خواهد کرد.  
منبع:

Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, news release, Nov. 22, 2013;

 

Loading