نقش ویتامین D در کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی

نقش ویتامین D در کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد حفظ سطوح ویتامین D در محدوده طبیعی در افراد مبتلا به بیماری قلبی – عروقی (CVD) خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد. CVD که قلب و عروق خونی را درگیر می‌کند شامل بیماری قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی است. تحقیقات قبلی نشان داده بودند ویتامین D در سلامت قلب و عروق نقش دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد پایین بودن این ویتامین در خون خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.
در مطالعه‌ای که جدیداً انجام شده ۴۱۱۴ نفر با سابقه درد قفسه سینه که از بیماری عروق کرونری قلب ناشی می‌شود، شرکت کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۶۲ سال بود و به مدت ۱۲ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. میزان ویتامین D خون افراد مشخص شد. در طول مدت پیگیری ۸۹۵ مورد مرگ گزارش شد که ۴۰۷ مورد آن با CVD مرتبط بود.
نتایج نشان داد در صورتیکه غلظت ویتامین D خون ۴۲ تا ۱۰۰ نانومول بر لیتر (nmol/l) باشد خطر مرگ ناشی از CVD به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. در مقابل، اگر غلظت ویتامین D از این میزان کمتر یا بیشتر باشد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی افزایش می‌یابد.
منبع اصلی تامین ویتامین D نور خورشید است. برخی مواد غذایی مانند ماهی سالمون و زرده تخم‌مرغ و نیز مکمل‌های غذایی حاوی این ویتامین هستند.
نکته عملی: تمام افراد مبتلا به بیماری قلبی – عروقی باید به طور منظم میزان ویتامین D خون خود را اندازه‌گیری کرده و در صورت لزوم مکمل ویتامین D دریافت نمایند.
منبع:

Eirik Degerud et al. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2018.

Loading