نقش سدیم در پرفشاری خون چقدر است؟

به علت وجود مطالعاتی که نشان می دهند دریافت بالای سدیم می تواند منجر به افزایش فشارخون شود، توصیه می شود که دریافت سدیم به ۳/۲ میلی گرم در روز محدود شود. با این حال، نتایج مطالعات جدید نشان می دهد که سدیم برخلاف آنچه تصور می شود تاثیر زیادی بر فشارخون ندارد. در این راستا محققان اطلاعات ۲۶۳۲ مرد و زن در محدوده سنی ۳۰ تا ۶۴ سال را که در شروع مطالعه فشارخون طبیعی داشتند، بررسی کردند. 
در طول ۱۶ سال پیگیری شرکت کنندگانی که کمتر از ۲۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف می کردند نسبت به کسانی که مقادیر بیشتری سدیم دریافت می کردند، فشارخون بالاتری داشتند. همچنین دریافت کم و دریافت بسیار بالای سدیم هر دو با افزایش خطر بیماری قلبی همراه بودند. این نتایج متضاد با آنچه که از قبل می دانستیم، به نظر می رسد. به گفته محققان هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی حاوی مقادیر کم سدیم در طولانی مدت اثرات مفیدی بر فشارخون داشته باشد. یافته های مطالعه فوق و سایر شواهد نشان می دهد که توصیه های فعلی در مورد دریافت سدیم ممکن است گمراه کننده باشد.
در مطالعه مذکور اثر پتاسیم رژیم غذایی نیز بررسی شد. نتایج نشان داد افرادی که کمترین میزان فشارخون را داشتند بالاترین میزان سدیم و پتاسیم را دریافت می کردند. درمقابل، افرادی که کمترین میزان سدیم و پتاسیم را دریافت می کردند بیشترین میزان فشارخون را داشتند. این نتایج نشان دهنده اهمیت دریافت بالای پتاسیم از طریق رژیم غذایی است. از سوی دیگر مشخص شد دریافت بالاتر منیزیم و کلسیم با کاهش فشارخون مرتبط است. 
به اعتقاد محققان احتمالاً برخی افراد به خصوص افراد حساس به سدیم از کاهش دریافت سدیم سود ببرند اما شواهد موجود از کاهش دریافت سدیم به کمتر از ۳/۲ میلی گرم در روز در افراد بزرگسال سالم حمایت نمی کند. از سوی دیگر نتایج فوق نشان می دهد که دریافت بالاتر پتاسیم، منیزیم و کلسیم با کاهش فشارخون همراه است.
نکته عملی: دریافت بالای منابع حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم مانند انواع سبزیجات، میوه ها و لبنیات کم چرب سبب کاهش فشارخون می شود.
منبع:

Presented today at the Experimental Biology 2017 meeting, taking place in Chicago, IL. 

 

Loading