نقش رژیم غذایی در پیشگیری از تکرار حملات قلبی

بیماران با سابقه بیماری قلبی عروقی در مقایسه با افراد سالم بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. برخی بیماران گمان می کنند که داروهای کاهنده فشارخون یا کلسترول به تنهایی جهت کاهش خطر حمله قلبی مجدد کافی است، اما به تازگی مطالعه ای در مجله Circulation به چاپ رسیده است که نشان می دهد رژیم غذایی غنی از میوه، سبزی و ماهی نیز به میزان قابل توجهی احتمال تکرار حملات قلبی در این بیماران را کاهش می دهد.
طبق یافته های این مطالعه رژیم غذایی سالم سبب کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی-عروقی به میزان ۳۵%، خطر حمله قلبی جدید ۱۴%، خطر نارسایی احتقانی قلب ۲۸% و خطر سکته مغزی ۱۹% می گردد.
 این مطالعه به مدت ۵ سال بر روی حدود ۳۲۰۰۰ بیمار با میانگین سن ۵/۶۶ سال و در ۴۰ کشور جهان انجام شد. در این مطالعه محققان ارتباط بین کیفیت رژیم غذایی و خطر بیماری قلبی عروقی را بررسی کردند. در این مطالعه که بر روی بیماران با سابقه بیماری قلبی عروقی انجام شد از شرکت کنندگان سوالاتی درباره مصرف شیر، میوه، سبزی، غلات، ماهی، آجیل، گوشت قرمز و ماکیان در طول ۱۲ ماه گذشته و همچنین در مورد مصرف الکل، سیگار و ورزش پرسیده شد.
دریافت بالای میوه، سبزی، غلات کامل و آجیل و دریافت بالای ماهی در مقایسه با گوشت قرمز، ماکیان و تخم مرغ به عنوان رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شد. با توجه به یافته های این مطالعه محققان دریافتند که رژیم غذایی سالم بیش از مصرف دارو به تنهایی جهت کاهش خطر حمله قلبی و مغزی موثر است. سالم غذاخوردن با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی به میزان بیش از ۲۰% در تمام مناطق دنیا همراه بود. نتایج در کشورهای با درآمد بالا و متوسط نیز مشابه بود.
به گفته محققان این مطالعه اولین گزارش در مورد اثرات محافظتی تغذیه سالم در پیشگیری از وقوع مجدد حمله قلبی، مغزی و یا مرگ در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی که تحت دارودرمانی قرار دارند، می باشد.
نکته عملی: در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی اصلاح رژیم غذایی و دریافت بیشتر سبزیجات، میوه، غلات و ماهی همراه با دارودرمانی در مقایسه با زمانی که دارو درمانی به تنهایی انجام می شود، نقش موثرتری در کاهش خطر عود بیماری دارد.

منبع:

Circulation, ۲۰۱۲; ۱۲۶ (۲۳): ۲۷۰۵-۲۷۱۲

Loading