مصرف کاروتینوئیدها و کاهش خطر شکستگی استخوان ران

شکستگی‌ استخوان ران در اثر صدمات‌ قابل‌ توجه‌ در هر دو جنس‌ و در تمام‌ سنین‌ دیده‌ می‌شود. اما شکستگی‌های‌ خود به‌ خودی‌ یا شکستگی‌ ناشی‌ از صدمات‌ خفیف‌ تنها در افراد مسن‌تر دیده‌ می‌شود. نکته قابل توجه اینکه، بزرگسالانی که شاخص توده بدنی آنها (BMI) کمتر از   kg/m2 20  باشد  یعنی در محدوده وزنی لاغر قرار داشته باشند بیشتر از سایرین در معرض خطر شکستگی استخوانی، بخصوص استخوان ران قرار دارند.
محققین دانشگاه ملی سنگاپور مطالعه ای را با موضوع کاهش خطر شکستگی ران با افزایش مصرف کاروتینوئید ها در نشست آسیایی IOF مطرح نمودند. کارتنوئیدها یک دسته از رنگدانه های طبیعی محلول در چربی هستند که به طور عمده در گیاهان، جلبک ها و باکتری های فتوسنتز کننده یافت می شوند.
در این مطالعه محققین با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده، رابطه بین آنتی اکسیدان غذایی کاروتینوئید و شکستگی ران را بررسی نمودند. جمع آوری اطلاعات از ۶۳۲۵۷ مرد و زن ۴۵ ساله در سال ۱۹۹۳ انجام گرفت. از بین این افراد ۱۶۳۰ نفر تا سال ۲۰۱۰ دچار شکستگی ران شده بودند.
نتایج بدست آمده از مطالعه فوق بدین شرح است:

  •  خطر شکستگی استخوان ران در مردان با BMI کم (لاغر) بیشتر از زنان در همین محدوده BMI  است.
  •   با افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات حاوی کاروتینوئید ها، به خصوص بتا کاروتن، خطر شکستگی ران در مردان کاهش داشته است. این اثر در مردان لاغر بیشتر از مردانی با BMI بالاتر بوده است.

بتاکاروتن یکی از پرو ویتامین هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و سرطان ها نیز مؤثر می باشد. به علاوه، اگر ذخیره بتاکاروتن در بدن کافی نباشد، عملکرد سیستم ایمنی برای مقابله با عوامل بیماری زا کاهش می یابد که به این ترتیب افراد ممکن است در معرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار بگیرند.
کاروتینوئیدها در بیشتر میوه ها و سبزیجات به خصوص سبزیجات با رنگدانه های زرد و نارنجی وجود دارند و در بدن به ویتامین A  تبدیل می شوند.
نکته عملی: طبق مطالعات انجام شده و تحلیل دانشمندان، افزایش مصرف کاروتینوئید ها می تواند قدمی موثر در جلوگیری از شکستگی استخوان ران به خصوص در بین آسیایی ها باشد.

منبع:

journal of Osteoporosis International, 2012, Vol. 23 Suppl 7

Loading