مصرف چه مقدار میوه، سبزی و حبوبات مفید است؟

اخیراً مطالعه‌ای به منظور بررسی ارتباط مصرف میوه، سبزی و حبوبات با خطر مرگ، بیماری قلبی و سکته مغزی انجام شده است. نتایج نشان داد در حال حاضر مصرف میوه، سبزی و حبوبات در سراسر جهان بین ۳ تا ۴ واحد در روز است. درحالیکه دستورالعمل های تغذیه ای توصیه می‌کنند که روزانه این مواد غذایی حداقل ۵ واحد مصرف شوند. قیمت میوه و سبزی در اغلب کشورهای با درآمد کم یا متوسط نسبتاً بالا است. بنابراین این میزان مصرف برای بسیاری از افراد در این کشورها غیرممکن است.
مصرف میوه و سبزی و کاهش خطر مرگ و میر
بر اساس یافته‌های حاصل از مطالعه فوق پایین‌ترین خطر مرگ در کسانی مشاهده شد که روزانه ۳ تا ۴ واحد یا معادل ۳۷۵ تا ۵۰۰ گرم میوه، سبزی و حبوبات مصرف می‌کردند. همچنین مصرف میوه نسبت به مصرف سبزی از مزایای بیشتری برخوردار بود. مطالعات گذشته نشان داده بودند مصرف میوه، سبزی و حبوبات خطر بیماری قلبی – عروقی و مرگ را کاهش می‌دهد.
مصرف سبزیجات خام نسبت به سبزیجات پخته ارتباط قوی‌تری با کاهش خطر مرگ داشت. در دستورالعمل‌های موجود بین سبزیجات خام و پخته تفاوتی وجود ندارد اما نتایج فوق نشان می‌دهد که باید بر مصرف سبزیجات خام بیش از پخته تاکید شود.
حبوبات شامل لوبیاها، عدس و نخود به عنوان جایگزین گوشت یا برخی غلات مانند پاستا و نان سفید مصرف می‌شوند. مصرف حتی یک واحد حبوبات در روز خطر بیماری قلبی – عروقی و مرگ را کاهش می‌دهد.
نکته عملی: مصرف ۳ تا ۴ واحد میوه، سبزی و حبوبات در روز خطر مرگ را می‌کاهد.

منبع:

Salim Yusuf, DPhil et al. “Fruit, vegetable, and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study”. The Lancet, 2017

Loading