آرتریت روماتوئید بیماری مزمن التهابی مربوط به مفاصل می ‏باشد که معمولاً با درد، تورم و آسیب مفاصل همراه است. این بیماری غالباً مفاصل دست ‏ها و پاها را درگیر کرده و معمولاً در هر دو دست یا هر دو پا (به صورت متقارن) دیده می ‏شود. قهوه از جمله مواد غذایی است که بعنوان تشدید کننده بیماری التهاب مفاصل نام برده شده است ؛ اما پژوهش های اخیر به ارتباط بین مصرف چای و آرتریت روماتوئیداشاره دارند.

براساس نتایج اعلام شده در همایش سالیانه مقابله با روماتیسم در ایتالیا در ژوئن سال ۲۰۱۰، مشخص گردید زنانی که چای می نوشند نسبت به زنانی که چای مصرف نمی کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند. نتایج بیشتر از مطالعات دیگر نیز نشان داد هیچ ارتباطی بین مقدار کافئین مصرفی و بروز آرتریت روماتوئید وجود ندارد.

در مطالعه طولانی مدتی که بر روی بیش از ۷۶ هزارزن ۵۰-۷۹ سال صورت گرفت، اثر مصرف چای وقهوه و نیز روش آماده سازی این نوشیدنی ها بر بروز آرتریت روماتوئید مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از ارتباط مثبت بین بروز آرتریت روماتوئید و مصرف چای بود، زنانی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر چای می نوشیدند نسبت به زنانی که چای مصرف نمی کردند، بیشتر در معرض پیشرفت آرتریت روماتوئید بودند. اما هیچ ارتباط معنی داری بین مصرف قهوه و بروز آرتریت روماتوئید مشاهده نگردید.

نکته عملی: بعضی از غذاها و یا عادات غذایی می توانند سبب حملات بیماری التهاب مفاصل ‏ شوند، با توجه به نتایج این مطالعه بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی باید با پزشک خود مشورت کنند و ترجیحا در مصرف چای جانب احتیاط را رعایت نمایند.

منبع: Annual Congress of the European League Against Rheumatism in Rome, Italy

Loading