مصرف زیاد مواد قندی و افزایش هزینه های درمانی دندان

در سراسر جهان مردم بیش از حد مواد قندی می خورند. این امر عواقب منفی برای دندان ها و کیف پول آن ها دارد. برای بررسی این عواقب محققان داده های مربوط به شیوع پوسیدگی، التهاب لثه ها (پارادونتیت) و از دست دادن دندان، هزینه های مربوط به درمان آن ها، بار بیماری و همچنین اطلاعات مربوط به مصرف مواد قندی را مورد ارزیابی قرار دادند. علاوه بر شکر سفید، محققان به قند پنهان موجود در بسیاری از محصولات فرآوری شده مانند نوشابه، کچاپ، بستنی، نان، کیک و شیرینی ها توجه نمودند.
داده ها نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مصرف مواد قندی و بروز پوسیدگی و پارادونتیت و در نتیجه از دست دادن دندان وجود دارد. در نهایت هزینه های گزافی برای درمان این موارد به مردم تحمیل می شود. تنها با کاهش ۵۰ گرمی مصرف مواد قندی در روز میلیاردها دلار صرفه جویی می شود. پیروی از رژیم غذایی حاوی مواد قندی کم بسیار دشوار بوده و همچنین تقریباً تمام محصولات فرآوری شده در سوپرمارکت ها حاوی مقادیر زیادی قند افزوده شده هستند.
به عقیده محققان با برنامه های آموزشی و سیاست گذاری های هوشمندانه می توان هزینه های مربوط به پوسیدگی دندان را کاهش داد. به طور مثال می توان مالیات ویژه ای برای غذاهای پرکالری در نظر گرفت.
نکته عملی: جهت کاهش بار بیماری های مرتبط با تغذیه، یک ترکیب متعادل از کارهای آموزشی و سیاست های غذایی، همراه با راه حل های نوین تکنولوژیکی لازم است. ازین طریق می توان به بهبود تغذیه، سلامت و رفاه افراد کمک شایانی نمود.

منبع:

T. Meier et al. "Global Burden of Sugar-Related Dental Diseases in 168 Countries and Corresponding Health Care Costs". Journal of Dental Research, 2017.

 

Loading