مصرف انگور و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت

انگور میوه‌ای شیرین و سرشار از ویتامین های A، Bو C می باشد.  یک لیوانانگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی: ۱۱۰ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، ۲۹گرم کربوهیدراتو یک گرم فیبرمی باشد.حال این سوال مطرح می شود که آیا مصرف انگور می تواند فشار خون و مقاوت به انسولین را در بیماران قلبی و یا مبتلایان به دیابت نوع ۲ کنترل کند؟

محققان دانشگاه میشیگان، مدارک مربوط به اثر فیتوکمیکالها و آنتی اکسیدانهای انگور را در کاهش بیماریهای قلبی و سندرم متابولیک مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه محققان مصرف پودری را که حاوی انگور قرمز، سبز و سیاه بود را در موشهایی که همگی مستعد چاقی بودند بررسی کردند. بعد از سه ماه عملکرد قلب در موشهایی که از این پودر تغذیه می کردند بهتر شد، همچنین آنها دارای تریگلیسرید کمتر و تحمل گلوکز بهتری بودند. شایان ذکر است که مصرف این پودر تغییر وزنی را در بدن موشها ایجاد نکرد.

محققان در این مطالعه علائم التهاب، آسیب اکسیداتیو  و سایر شاخص های مولکولی را نیز بررسی کردند و مشاهده کردند که موشهایی که از پودر مخلوط انگور استفاده کردند سطح کمتری از این علائم را نشان دادند. در کل، این تحقیق ثابت کرد که فیتوکمیکالهای موجود در انگور،  سلولهای قلب را از آسیب در برابر سندرم متابولیک حفظ می کنند و علت اصلی این تاثیر نیز آنتی اکسیدان های موجود در انگور است که می تواند از فرد در مقابل آسیب های اکسیداتیو محافظت نماید، البته این بدان شرط است که  با مصرف فراوان افزایش وزن رخ ندهد.

نکته عملی: مصرف میوه و سبزیجات تازه به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا جزئی جدایی ناپذیر در هر رژیم غذایی سالم هستند. توصیه هایی که در حال حاضر برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها وجود دارد شامل موارد زیر می باشد:

استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب( چربی اشباع و ترانس) ، کم کلسترول و غنی از میوه و سبزی ، حفظ وزن  در حد ایده آل و افزایش فعالیت بدنی.البته برای بررسی تاثیر انگور  و میزان مصرف آن در انسان در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سندرم متابولیک مطالعات آینده مورد نیاز می باشد.

منبع: The Experimental Biology convention in Anaheim, Calif, April 2011  

Loading