محافظت از قلب با روغن های حاوی امگا ۳

انجمن قلب آمریکا خوردن حداقل دو وعده ماهی در هفته را به تمامی افراد توصیه می کند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی دارای خواص بسیاری هستند که در جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی موثرند. روغن ماهی که" ماهی های روغنی " نیز نامیده می شوند از ماهی های چرب بدست می آید. روغن ماهی در بافت ماهی های چربی نظیر: قزل آلا، ماهی تن، شاه ماهی، ماهی آزاد و ساردین وجود دارد.  

بر اساس مطالعه ای که در ژورنال فیزیولوژی منتشر شده است، دانشمندان درصد بررسی اثر روغن ماهی بروی قلب برآمدند. در این مطالعه محققان دریافتند که روغن ماهی قادر است در " مقابله با اثرات زیانبار استرس روانی و تاثیر آن بر قلب موثر باشد. " تحقیقات نشان داد، افرادی که از مکمل های روغن ماهی بیش از یک ماه استفاده کرده بودند، در اندازه گیری سلامت قلب و عروق ناشی از استرس های روانی موفق تر بوده اند، همچنین میزان ضربان قلب و فعالیت عضلات عصب سمپاتیک ( MSNA ) آنها با کسانی که روغن زیتون را جایگزین کرده بودند نیز مقایسه شد.

در این مطالعه ۶۷ فرد بزرگسال شرکت کردند. تمامی این افراد تحت یک سری آزمایشات جهت اندازه گیری سطح فشار خون، MSNA، عملکرد قلب و عروق و جریان خون قرار گرفتند. آنها زمانیکه در حال استراحت بودند و نیز هنگامیکه تحت فشار فعالیت های ذهنی استرس زا بودند مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.

شرکت کنندگان روزانه ۹ گرم روغن ماهی و یا ۹ گرم روغن زیتون دریافت می کردند و ۸ هفته بعد مورد آزمایش قرار گرفتند. زمانی که آنها در حال استراحت بودند تفاوت قابل توجهی در نتایج بین دو گروه دیده نشد، اما هنگامی که افراد تحت مطالعه دچار فشار و استرس روانی مورد آزمایش قرار گرفتند، نتایج در کسانیکه روغن ماهی مصرف کرده بودند مطلوب تربوده است. همچنین دیده شد، فعالیت ضربان قلب در شرکت کنندگانی که روغن زیتون را در برنامه غذایی خود داشتند، در مقایسه با افرادی که روغن ماهی مصرف می کردند اندکی کندتر و محدودتر بوده است.

مزایای مصرف روغن ماهی:
در طول چند دهه گذشته، مطالعات متعددی در خصوص مصرف روغن ماهی و اسید های چرب امگا ۳ صورت گرفته است و محققان به فواید بسیار روغن ماهی در بدن انسان پی برده اند، برخی از این فوائد عبارتند از:
• سرطان پروستات : روغن ماهی می تواند خطر ابتلاء به سرطان پروستات را در افرادی که رژیم غذایی کم چربی را دنبال می کنند کاهش دهد.
• افسردگی پس از زایمان : مصرف روغن ماهی در دوران بارداری در کاهش علائم افسردگی پس از زایمان بسیار موثر است. "
• بهداشت روانی : روغن ماهی می تواند در جوانانی که دچار مشکلات رفتاری به ویژه ADHD هستند، تاثیرات شایانی  داشته باشد.
• بهبود در بینایی : مصرف کافی روغن ماهی از طریق رژیم غذایی در محافظت از چشم و جلوگیری از کاهش بینایی مربوط به سن بسیار حائز اهمیت است.
• تولد جنین سالم : مصرف امگا۳ در دوران بارداری منجر به افزایش رشد شناختی و حرکتی جنین می گردد.

نکته عملی: یافته ها نشان می دهند، اثر محافظتی روغن ماهی بر عملکرد قلب و عروق در طول بحران های ناشی از استرس روانی بسیار شایان ذکر بوده است و به داشتن یک قلب سالم کمک می کند. لذا به تمامی افراد توصیه می شود که حداقل ۲ بار در طول هفته روغن ماهی را در برنامه غذایی خود گنجانده و از اثرات بهبود بخش و مفید آن بر سلامت برخوردار شوند.

منبع:

۱ April 2013Vol. ۳۰۴no.American Journal of Physiology

Loading