فلاونوئید ها فیتوکمیکال های گیاهی هستند که نقش محافظت کننده ای در برابر بیماری های قلبی– عروقی ایفا می کنند. با این وجود مطالعات کمی پیرامون نقش مصرف فلاونوئید ها بر میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی انجام شده است.
در این راستا محققین جامعه ی سرطان آمریکا و دانشگاه تافتس بوستون مطالعه ی آینده نگری را به منظور بررسی رابطه ی مصرف فلاونوئید ها و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی طراحی نمودند.
در سال ۱۹۹۹، ۳۸۱۸۰ مرد و ۶۰۲۸۹ زن در سنین ۷۰-۶۹ سال در مطالعه ی "پیشگیری تغذیه ای از سرطان ۲" شرکت نمودند. در این مطالعه پرسشنامه هایی مبنی بر سابقه درمانی و پزشکی افراد و شیوه زندگی آنها شامل ۱۵۲ سوال مربوط به بسامد خوراک وجود داشت.  میزان ریسک احتمالی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، تحت تاثیر مصرف فلاونوئید کل و  هفت دسته ی مجزای فلاونوئیدی مورد بررسی قرار گرفتند.
در طی ۷ سال پیگیری محققین، از بین افراد مورد مطالعه ۱۵۸۹ مرد و ۱۱۸۲ زن از دنیا رفتند. طبق آمار موجود، زنان و مردانی که بیشترین مصرف فلاونوئید ها را داشتند نسبت به افرادی که کمترین دریافت فلاونوئید ها را داشتند کمتر در معرض مرگ ناشی از این دسته از بیماری ها قرار داشتند. همچنین مصرف ۵ دسته از فلاونوئیدها شامل، آنتوسیانیدین ها، فلاوان تریول، فلاون، فلاونول و پروآنتوسیانیدین ها به صورت اختصاصی با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در رابطه بودند. لازم به ذکر است که مصرف فلاونوئید ها در مردان بیش از مرگ ناشی از ایسکمی قلبی، با کاهش احتمال مرگ ناشی از  سکته مغزی در رابطه است.
نکته عملی: طبق نتایج به دست آمده مصرف فلاونوئید ها به طور قابل توجهی با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در رابطه است. طبق گزارشات رسیده از دیگر مطالعات نیز حتی مصرف مقدار کمی از مواد غذایی غنی از فلاونوئیدها می تواند مفید باشد. تمام میوه ها و سبزی ها به خصوص بخش پررنگ آنها، توت ها،گیاهان دارویی و گیاهان طعم دهنده، ادویه ها، لوبیا و باقالی خشک حاوی فلاونوئیدها هستند. همچنین کاتچین که یکی از ترکیبات فلاونوئیدی قابل توجه است در انگور و چای سبز به مقدار قابل توجهی وجود دارد.

Loading