غذاهای چرب و اشتهای پایان‌ناپذیر

یکی از مشکلات اساسی افراد چاق عدم کنترل اشتهای آنان است. شاید شما مکررا از اقوام و دوستان خود که از چاقی رنج می‌برند می‌شنوید که آنها می‌دانند که باید وزن خود را کاهش دهند، ولی چه کنند که در کنترل اشتهای خود ناتوانند. نوع مواد غذایی موجود در یک وعده می‌تواند در کنترل اشتهای شما تاثیرگذار باشد. مطالعات گذشته نشان داده است غذاهای چرب و شیرینی‌هادر مقایسه با مواد پروتئینی، سبزیجات و مواد فیبری در ایجاد احساس سیری ناتوان هستند، به طوری که شما حجم قابل توجهی از این مواد را دریافت می‌کنید، بدون آن که احساس سیری نمایید.

غذاهای چرب به همین دلیل عدم کنترل اشتها و آثار مخرب دیگر متابولیک، انتخاب خوبی در بین مواد غذایی نیستند، اما جالب است بدانید از مواد غذایی چرب، آنهایی که حاوی چربی‌های اشباع نشده هستند (مانند خشکبار و روغن زیتون) می‌توانند نقش مهمی را در فرستادن پیام سیری به مغز ایفا کنند. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده این‌گونه چربی‌ها باعث تولید ترکیباتی در روده کوچک می‌شود که موجب مهار احساس گرسنگی برای شما خواهد بود.

در این مطالعه محققان به نقش اولئولتانول آمید(OEA) ، یکی از ترکیبات منشعب از چربی در تنظیم احساس گرسنگی و وزن بدن پی بردند. آنها دریافتند اسید چرب اشباع نشده‌ای به نام اولئیک اسید، تولیدOEA   را تحریک می‌کند که آن  نیز به نو به خود باعث کاهش اشتها می‌شود. اولئیک اسید  به وسیله سلول‌های بالایی روده کوچک  به  OEA تبدیل می‌شود. سپسOEA  راه خود را به سوی انتهای  نورون‌هایی که پیام سیری را به مغز منتقل می‌کنند، پیدا می‌کند. در مغز، مرکزی که مسوول احساس  سیری است توسط  این پیام فعال شده و فرد احساس سیری می‌نماید. مطالعات قبلی نیز نشان داده بود که افزایش میزان OEA می‌تواند اشتها را کاهش داده و باعث کاهش وزن و کم شدن کلسترول و تری گلیسیرید خون شود.

لذا به نظر می‌آید که OEA  به علت نقشی که می‌تواند در ایجاد احساس بی‌نیازی بدن به غذاهای چرب و تنظیم اشتها و جلوگیری از افزایش وزن بدن ایفا نماید، شاید راهی را در کنترل دارویی اشتها در آینده پیش روی ما قرار دهد. البته رسیدن به نتایج قطعی نیاز به مطالعات آینده را می‌طلبد.

متخصصان تغذیه همیشه توصیه به عدم مصرف غذایی پرچرب را سرلوحه مشاوره بیماران چاق قرار می‌دهند. از طرف دیگر افراد چاق به مواد غذایی پرچرب علاقه فراوان داشته، در عین حال مکررا می‌پرسند که چگونه می‌توانند اشتهای بی پایان خود را مهار نمایند؟ در جواب ضمن تاکید مجدد به کنترل دریافت انواع چربی‌ها که بدلیل داشتن  انرژی فراوان می‌تواند کنترل وزن را مختل نماید، جایگزین نمودن چربی‌های اشباع شده و حاوی اسید ترانس فراوان با چربی‌های غیراشباع شده  نظیر  روغن زیتون و خشکبار می‌تواند در کنترل اشتها کمک نماید. البته از آنجا که همه انواع چربی دارای انرژی فراوان می‌باشند، باید از مصرف بی‌رویه پرهیز نمود.

Loading