غذاهایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی

عملکرد سیستم ایمنی در مقابل ابتلا به انواع بیماری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین، تقویت این سیستم روشی است برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها. برخی از مواد غذایی اثرات تقویت کننده ای بر سیستم ایمنی دارند. در این مقاله با برخی از این مواد غذایی و خواص آن ها آشنا خواهید شد.
 قارچ
 قارچ حاوی سلنیوم، ویتامین های ۲B ، ۳B و آنتی اکسیدان ها است. مدارک نشان می دهد که میزان پایین سلنیوم موجب افزایش خطر ابتلا به آنفولانزای شدید می شود. به علاوه،ریبوفلاوین و نیاسین موجود در قارچ نقش مهمی را  در سلامت سیستم ایفا می کنند.
هندوانه
هندوانه رسیده مرطوب و طراوت بخش است، همچنین دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدان قدرتمند گلوتاتیون می باشد. این آنتی اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین،در مبارزه با عفونت مؤثر است.
کلم
کلم حاوی اسید آمینه گلوتامین است، این اسید آمینه که جزئی از ساختار پروتئین و تقویت کننده سیستم ایمنی است.  سعی کنید با اضافه کردن کلم از هر گونه (سفید، قرمز)  به غذاهای خود ارزش تغذیه ای آن ها را افزایش دهید و به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید.
بادام
یک مشت بادام به دلیل داشتن ویتامین E می تواند در تقویت سیستم ایمنی شما مؤثر باشد. ۴/۱ فنجان بادام در حدود ۵۰ درصد نیاز به ویتامین E را تأمین خواهد کرد. علاوه براین، بادام حاوی ویتامین های  2B ، ۳B است که در مبارزره با استرس و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی را ایفا می کنند.
گریپ فروت
گریپ فروت یکی از منابع خوب ویتامین C  به شمار می رود. ویتامین C در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی مؤثر است. به علاوه، این میوه حاوی فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها ترکیبات شیمیایی هستند که موجب تقویت و فعال سازی سیستم ایمنی می گردند.
جوانه گندم
جوانه گندم غنی از مواد مغذی؛ روی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین گروه B در کنار سایر ویتامین ها و مواد معدنی است. علاوه براین، جوانه گندم منبع خوبی از فیبر و پروتئین و برخی از چربی های مطلوب می باشد.
ماست کم چرب
خوردن روزانه یک پیاله ماست کم چرب می تواند ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد. علاوه بر این، ویتامین D موجود در آن ممکن است در تقویت سیستم ایمنی مؤثر باشد.
سیر
سیر حاوی چندین آنتی اکسیدان مؤثر در تقویت سیستم ایمنی است. سیر به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی در برابر عفونت ها از بدن محافظت می کند.
اسفناج
اسفناج یک سبزی بی نظیر  و غنی از مواد مغذی است. اسفناج حاوی فولات است، این ویتامین به تولید سلول های جدید در بدن و هم چنین ترمیم DNA کمک می کند. علاوه بر این، اسفناج دارای فیبر، آنتی اکسیدان هایی از قبیل ویتامین C و سایر مواد مغذی می باشد.
چای
چای سبز یا سیاه؟ هر دو حاوی پلی فنول ها و فلاونوئیدها می باشند. این آنتی اکسیدان ها، سلول ها را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
بروکلی
کلم بروکلی یک سبزی غنی از مواد مؤثر در تقویت سیستم ایمنی است. بروکلی حاوی ویتامین A، C، اسید فولیک و گلوتاتیون است. هم چنین، ماده ای به نام سولفورافان در کلم بروکلی یافت می شود که از تکثیر و پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

 

Loading