عمر طولانی تر با مصرف مواد غذایی غنی از پلی فنول

پلی فنول ها ترکیباتی هستند که عمدتا در میوه ها، سبزیجات، قهوه، چای، آجیل، حبوبات و غلات یافت می شوند. بیش از ۸۰۰۰ ترکیب فنولیک مختلف در گیاهان شناسایی شده است. پلی فنول ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. بنابراین ممکن است پلی فنول ها در پیشگیری از بیماری های مزمن مختلف نقش داشته باشند.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی در Journal of Nutrition منتشر شده است، جمعیتی شامل ۸۰۷ مرد و زن با سن ۶۵ سال و بالاتر به مدت ۱۲ سال پیگیری شدند. در ابتدای مطالعه غلظت کل پلی فنول ادرار(TUP) اندازه گیری شد. همچنین کل پلی فنول رژیم غذایی با استفاده از یک پرسشنامه بسامد خوراک مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مطالعه میزان دریافت پلی فنول با استفاده از یک بیومارکر تغذیه ای یعنی غلظت TUP مورد بررسی قرار گرفت. این اولین مطالعه ای است که دریافت پلی فنول را نه فقط با استفاده از یک پرسشنامه بسامد خوراک بلکه به وسیله یک بیومارکر تغذیه ای ارزیابی کرده است. استفاده از بیومارکرهای تغذیه ای امکان ارزیابی دقیق تر و عینی تر رژیم غذایی را فراهم می سازد زیرا بر خلاف پرسشنامه وابسته به حافظه افراد شرکت کننده نمی باشد.
در طی ۱۲ سال پیگیری ۲۷۴ مورد مرگ در بین شرکت کنندگان روی داد. نتایج بررسی ها نشان داد که به طور کلی در افرادی که رژیم غذایی غنی از پلی فنول (>650 mg/day) مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که پلی فنول کمتری (<500mg/day) دریافت می کردند، مرگ و میر تا ۳۰% کاهش یافت.
به گفته محققان نتایج این مطالعه تائید می کند که در افرادی که رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات مصرف می کنند خطر بیماری های مزمن مختلف و به طور کلی مرگ و میر کمتر است.
نکته عملی:  با توجه به نتایج این مطالعه باید به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی – عروقی، سرطان و … و در نتیجه برخورداری از عمر طولانی، دریافت مواد غذایی غنی از پلی فنول مانند سیب، انار، انگور، انواع سبزیجات، چای و … توسط تمامی افراد به ویژه سالخوردگان افزایش یابد.
منبع:

Journal of  Nutrition. 2013;143: 1445-50

 

Loading