شیر طعم‌دار برای کودکان‌

متخصصان تغذیه مصرف شیر را برای حفظ سلامتی در کودکان توصیه می‌کنند. از طرف دیگر مادران در خیلی از موارد از عدم تمایل به شیر و نارضایتی کودکان نسبت به طعم شیر شکایت دارند. بررسی انجام شده روی کودکان آمریکایی نشان داد، علی‌رغم شکر اضافه شده به شیرهای طعم‌دار، مصرف این نوع شیرها می‌تواند برای کودکان بهتر از عدم مصرف شیر باشد و حتی ممکن است از منظر تغذیه‌ای به اندازه انواع ساده آن نیز سالم باشد.

این مطالعه که روی بیش از ۷۵۰۰ کودک ۲ تا ۱۸ ساله انجام شده، نشان داد که میزان دریافت کلسیم، ویتامین A، پتاسیم و چربی اشباع  افرادی که شیر طعم‌دار مصرف می‌کنند در مقایسه با مصرف‌کننده‌های شیر ساده مشابه می‌باشد. علاوه بر آن، این دو گروه، هر دو نسبت به کودکانی که هیچ نوع شیری نمی‌نوشیدند، مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند.یکی از دلایلی که والدین در مورد مصرف شیر توت فرنگی و کاکائویی با احتیاط عمل می‌کنند، شکر اضافه شده به این شیرهاست که مسبب افزایش وزن می‌شود. این مطالعه که توسط دکتر مورفی و همکارانش در مجله انجمن رژیم درمانی آمریکا چاپ شده است، نشان می‌دهد:  کودکانی که شیر می‌نوشیدند و افرادی که نمی‌نوشیدند هر دو از وزن متوسط مشابهی برخوردار بوده و تفاوت وزن معنی‌داری ندارند.متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند کودکان حتی‌المقدور باید ۲ تا ۳ واحد از محصولات لبنی را در طول روز دریافت کنند. براساس نتایج مطالعه اخیر، دسترسی به شیرهای طعم‌دار کم‌چرب و یا بدون چربی می‌تواند به کودکان کمک کند تا مقادیر لبنیات مورد نیاز خود را تامین کنند و نگرانی‌های افزایش وزن را نداشته باشند، علاوه بر آن‌که تمایل کودکان به آشامیدن شیر را نیز افزایش می‌دهد.

از دهه ۱۹۶۰، مصرف شیر کودکان کاهش یافته و به انواع نوشابه و آبمیوه‌های شیرین گرایش پیدا کرده‌اند که این گرایش، خود یکی از عوامل افزایش چاقی دوران کودکی است. محققان هنوز تفاوت فاحشی را در متوسط وزن افراد زیر ۱۲ سالی که شیر می‌نوشند و آنها که نمی‌نوشند، پیدا نکرده‌اند؛ در حالی‌که نوجوانانی که شیر می‌نوشند، وزن متوسط کمتری از آنهایی که از خوردن شیر اجتناب می‌کنند، دارند. به هرحال دکتر مورفی و همکارانش تاکید دارند که حذف شیر طعم دار از رژیم غذایی کودکان تنها ممکن است اثر ناخوشایندی روی کاهش بیشتر دریافت بسیاری از مواد مغذی ضروری که توسط شیر تامین می‌شود، شود. لذا به مادران توصیه می‌گردد که اگرچه بهتر آن است که فرزندانشان را به آشامیدن شیر ساده و کم‌چرب تشویق کنند، ولی در صورت عدم تمایل جدی حداقل از شیرهای طعم‌دار حتما در برنامه غذایی کودکان استفاده نمایند.

Loading