شیردهی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

سرطان سینه نوعی بیماری است که سلول های غیرطبیعی در پستان شروع به تکثیر و تشکیل تومور می کنند. اگرچه مردان نیز می توانند درگیر این بیماری شوند، اما اکثراً این سرطان در خانم ها به وجود می آید. شواهد قوی وجود دارد که شیردهی می تواند خطر ابتلای زنان به سرطان سینه را قبل یا پس از یائسگی بکاهد.
یکی از دلایل این است که شیردهی قاعدگی را به تعویق می اندازد. این امر قرار گرفتن در معرض هورمون ها مانند استروژن را که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، کم می کند. دلیل دیگر این می باشد که پس از اتمام شیردهی بافت پستان کاهش می یابد که در طی آن سلول های آسیب دیده نیز از بین می روند، بنابراین احتمال سرطان نیز کاسته می شود. همچنین شیردهی بیان ژن ها را در سلول های پستان تغییر می دهد به گونه ای که تاثیری پایدار بر پیشگیری از ابتلا به سرطان خواهد داشت.
توصیه می شود نوزادان به طور انحصاری برای شش ماه اول زندگی شان از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر نه تنها مواد مغذی ضروری را فراهم می کند، بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از نوزاد در برابر عفونت و آسم محافظت می کند.
داشتن اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را پس از یائسگی افزایش دهد. نوزادان تغذیه شده با شیر مادر کمتر دچار چاقی می شوند. این امر در شروع یک زندگی خوب بسیار اهمیت دارد، زیرا چاقی در بزرگسالی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد.
نکته عملی: تغذیه با شیر مادر می تواند برای هم مادر و هم کودک بسیار مفید بوده و از ابتلای آن ها به سرطان سینه پیشگیری کند.
منبع:

American Institute for Cancer Research (AICR) and the World Cancer Research Fund (WCRF), 2017.

 

Loading