فشار خون بالا یک مشکل شایع است به طوریکه تقریبا یک نفر از هر چهار نفر از  فشار خون بالا رنج می برند. فشار خون بالا می تواند به حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود. عوامل مختلفی از جمله سن، ژنتیک، چاقی و سبک نادرست زندگی در بروز آن نقش دارند. اخیرا پژوهشگران بیان کرده اند که مصرف شکلات تلخ می تواند در کاهش فشارخون مؤثر باشد که این اثر به وجود ترکیبی به نام فلاونول نسبت داده شده است.
یک مطالعه مروری به منظور بررسی اثر فلاونول بر فشار خون انجام شده است که طی آن پژوهشگران استرالیایی به مقایسه دو گروه افراد دریافت کننده شکلات تلخ یا پودر کاکائو  و گروه کنترل پرداختند.
برای بررسی اثرات فلاونول موجود در شکلات تلخ بر کاهش فشارخون، اطلاعات بیش از ۸۰۰ نفر که در مدت  2 تا ۸ هفته به طور روزانه ۱۰۰-۳ گرم شکلات  (حاوی ۱۰۸۰-۳۰ میلی گرم فلاونول) در روز دریافت کردند، مور ارزیابی قرار گرفت.
نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه شکلات تلخ می تواند فشار خون را به میزان  3-2 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. در پایان بررسی فشار خون در گروه مصرف کننده کاکائو به میزان قابل توجهی(۳-۲mm Hg  )  نسبت به گروه کنترلدر کوتاه مدت (۲ هفته) کاهش داشت. البته این کاهش معنادار در فشارخون در مدت مصرف طولانی تر ثابت نگردید. از طرف دیگر کاهش مداوم در میزان فشار خون با مصرف شکلات تلخ بدست نیامد.
پژوهشگران بر این عقیده اند کاکائو به عنوان یک منبع آنتی اکسیدانی دارای فلاونول می باشد و این ماده از اثر گشاد کنندگی عروق برخوردار است با این حال همه انواع شکلات ها نمی توانند این اثر را داشته باشند و تنها آن دسته از شکلات هایی که حاوی مقادیر مناسبی از فلاونول هستند می توانند دارای اثرات کاهنده فشار خون نیز باشند.
نکته عملی: با توجه به آنکه حتی کاهش کمی در میزان فشار خون می تواند در کاهش شیوع بیماری های قلبی و عروقی مؤثر باشد، مصرف منظم شکلات تلخ برای کاهش فشار خون در کوتاه مدت با اهمیت است، البته باید در نظر داشت دریافت کالری بالا می تواند برای افراد دارای فشار خون مضر و چاق کننده باشد و باید در مصرف آن تعادل رعایت شود. مطالعات طولانی مدت برای اثبات این اثر مفید نیز لازم به نظر می رسد.

منبع:

Cochrane Database Syst Rev. 2012 Aug 15;8

Loading