سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری‌های قلبی – عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد که هرکدام می‌توانند بالقوه تاثیر منفی بر سلامت جسمی، روحی و اجتماعی افراد داشته باشد.
تحقیقات نشان می‌دهد در سالمندانی که همچنان سیگار می‌کشند خطر ابتلا به ضعف جسمانی به علت ابتلا به COPD افزایش می‌یابد. محققان معتقدند افرادی که سابقاً سیگار می‌کشیدند به نظر نمی‌رسد بیشتر در معرض خطر باشند.
ضعف جسمانی افراد را آسیب پذیر کرده و پیامدهای نامطلوب سلامتی اعم از سقوط، شکستگی استخوان، ناتوانی و بستری شدن را به همراه دارد. همچنین این ضعف می‌تواند با نتایج بدتر روانشناختی مانند کیفیت پایین زندگی و زوال عقل نیز همراه شود.
محققان ضعف جسمانی را ترکیبی از این ۵ جزء می دانند: کاهش وزن غیرارادی، خستگی، سستی، پیاده روی آهسته و فعالیت بدنی کم. داشتن سه مورد یا بیشتر از این ۵ معیار ضعف جسمانی نامیده می‌شود.
با توجه به اینکه سیگار کشیدن یک فاکتور قابل تغییر در زندگی است و سیگاری‌هایی که ترک می‌کنند احتمالاً در معرض خطر ضعف جسمانی نخواهند بود، این مطالعه نشان می‌دهد که ترک سیگار می‌تواند بالقوه منجر به پیشگیری یا به تاخیر انداختن پیشرفت ضعف جسمانی، حتی در سنین پیری، شود.
نکته عملی: افراد سیگاری فعال در معرض خطر ابتلا به ضعف جسمانی هستند و COPD یک عامل اصلی برای تسریع این اتفاق می‌باشد. اما کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند، این خطر تهدیدشان نمی‌کند.

منبع:

Gotaro Kojima et al. “Does current smoking predict future frailty? The English longitudinal study of ageing”. Age and Ageing, 2017

Loading