سطح انسولین تعیین کننده تأثیر کاهش وزن بر عملکرد قلب و عروق

محققان کشف کرده اند در صورتیکه افراد چاق در طول دوره کاهش وزن سطح انسولین بالایی داشته باشند و وزن قابل توجهی کم کنند عملکرد رگ های خونی بهتری خواهند داشت.
این مطالعه توسط محققان دانشگاه بوستون  (BUSM) و مرکز پزشکی بوستون  (BMC) انجام شده و در مجله Journal of the American College of Cardiology منتشر شده است. چاقی موجب نگرانی های بهداشتی متعدد، بیماریهای قلب و عروق مانند ایسکمیک قلبی و سکته مغزی می شود که علت عمده مرگ و میر می باشند.
تحقیقات نشان داده است عملکرد قلب و عروق در افراد چاق و یا دارای اضافه وزن که تحت استراتژی های مختلف کاهش وزن قرار گرفته اند بهبود یافته است. در این مطالعه مشخص شده است سطح انسولین پلاسما می تواند میزان بهبود عملکرد قلب و عروق را در طول کاهش وزن تعیین کند.
در این مطالعه محققان ۲۰۸ فرد چاق و دارای اضافه وزن، که تحت رژیم یا جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند را به مدت ۱ سال مورد بررسی قرار دادند. در هر دو گروه پارامترهای متابولیک پلاسما و توابع اندوتلیال عروقی قبل از شروع مطالعه و در طول دوره کاهش وزن با استفاده از اولتراسوند اندازه گیری شد. همینطور سطح انسولین پلاسما آنها نیز ثبت گردید.
نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد رگ های خونی در کسانی که سطح انسولین پلاسمای بالایی داشتند و توانسته بودند۱۰٪  وزن خود را از دست بدهند بطور قابل توجهی بهبود یافته بود. در صورتیکه در کسانی که همان میزان کاهش وزن را داشتند ولی سطح انسولین در آنها پایین تر بود بهبود عملکرد قلب و عروق مشاهده نشد. علاوه بر این با  تجزیه و تحلیل بیمارانی که سطح انسولین بالاتری داشتند و فقط ۵٪ از وزن خود را از دست داده بودند تنها پاسخ مویرگ ها بهبود یافته بود.
شواهد نشان می دهد کسانی که به مدت ۲۰ سال یا بیشتر چاق هستند خطر ابتلا به عروق کرونر در آنها دو برابر می شود. اما محققان از گروه اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشگاه کالج لندن در سال گذشته اعلام کردند افراد چاق همیشه در معرض خطر بالاتری از بیماری های قلبی عروقی یا مرگ نیستند به شرط آنکه سوخت و ساز سالمی داشته باشند.  
نکته عملی: این مطالعه ثابت کرده است وضعیت انسولین یک عامل مهم تعیین کننده از اثر مثبت کاهش وزن بر عملکرد قلب و عروق بیماران  hyperinsulinemic است. نقص در مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد اندوتلیال ممکن است اهداف کلیدی و درمانی برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی در افراد چاق باشد. به گفته محققان حداقل از دست دادن ۱۰%  وزن بدن به منظور دستیابی به عملکرد بهتر قلب و عروق لازم است.

منبع:

J Am Coll Cardiol. 2013.07.078

 

Loading