سبزیجات و کمک به حفظ توانایی‌های مغزی در مبتلایان به دیابت

سبزیجات و کمک به حفظ توانایی‌های مغزی در مبتلایان به دیابت

کاهش عملکرد شناختی در طولانی مدت بر حافظه و توانایی یادگیری فرد اثر می‌گذارد. این مشکل در افراد مبتلا به دیابت که برای کنترل قند خون خود از انسولین استفاده کرده و مکرراً افت قند خون را تجربه می‌کنند شایع است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مشکلات شناختی که بر اثر افت مکرر قند خون در بیماران مبتلا به دیابت رخ می‌دهد، به کمک آنتی‌اکسیدان‌ها کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، افزایش دفاع آنتی‌اکسیدانی در بدن سبب بهبود کیفیت زندگی در این بیماران می‌شود.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند که افت مکرر قند خون منجر به تجمع رادیکال‌های آزاد در مغز می‌شود. رادیکال‌های آزاد می‌توانند سبب آسیب سلول‌ها شوند. سیستم آنتی‌اکسیدانی بدن نیز می‌تواند این رادیکال‌ها را حذف کند. در این مطالعه مشاهده شد دریافت سولفورافان که آنتی‌اکسیدان موجود در سبزیجات است با کاهش رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و بهبود قابل توجه توانایی‌های شناختی و حافظه مرتبط است.
نکته عملی: یکی از عوارض تزریق انسولین در مبتلایان به دیابت افت قند خون است. افت مکرر قند خون در این بیماران می‌تواند توانایی‌های شناختی و حافظه آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. سولفورافان که آنتی‌اکسیدان موجود در سبزیجاتی مانند خانواده کلم است می‌تواند تاثیر این عارضه را بر حافظه کاهش دهد.
منبع:

Presented at the Society for Endocrinology annual conference in Glasgow, 2018.

Loading