رژیم پرپروتئین و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

شواهد نشان داده اند که مصرف یک رژیم با نسبت بالای پروتئین به کربوهیدرات فواید متابولیکی بسیاری در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.

در مطالعه ای که در مجله تغذیه بالینی امریکا به چاپ رسیده است اثر رژیم با پروتئین بالا با یک رژیم استاندارد از لحاظ مقدار پروتئین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مقایسه شد. به همین جهت به مدت ۶ ماه ، ۵۷ خانم مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در این مطالعه بررسی شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. یک گروه رژیم پر پروتئین (بیش از ۴۰ درصد انرژی از پروتئین و ۳۰ درصد از چربی) و یک گروه رژیم استاندارد (کمتر از ۱۵ درصد انرژی از پروتئین و ۳۰ درصد از چربی) که از لحاظ کالری یکسان بودند دریافت کردند. شرکت کنندگان  به صورت ماهانه تحت مشاوره تغذیه قرار داشتند. تن سنجی در ابتدا، ۳ و ۶ ماه بعد از شروع مطالعه انجام شد و نمونه های خونی جمع آری گشت.

۷ خانم به دلیل بارداری و ۲۳ فرد به دلایل دیگر در طول مطالعه انصراف دادند و تنها ۲۷ خانم تا پایان مطالعه در برنامه شرکت داشتند. در پایان ۶ ماه مداخله نتایج نشان داد که کاهش وزن و چربی در گروه تحت رژیم پرپروتئین بیشتر از گروه دوم بود. همچنین محیط دور کمر با رعایت رژیم پرپروتئین کاهش بیشتری داشت. تفاوتی در میزان تستوسترون، گلوبین باند شده به هورمون جنسی و لیپیدهای خونی مشاهده نشد. همچنین متابولیسم گلوکز در گروه تحت رژیم بهبود یافت.

نکته کلیدی:جایگزینی کربوهیدرات با پروتئین در رژیم غذایی می تواند سبب بهبود کاهش وزن  و متابولیسم گلوکز گردد و مکانیسم این اثر به نظر مستقل از کاهش وزن است. بنابراین چنین رژیمی می تواند در درمان تغذیه ای زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک مفید باشد.

منبع:

Am J Clin Nutr January 2012 vol. 95 no. 1 39-48

Loading