رژیم مدیترانه ای بهترین انتخاب برای افراد دیابتی

شاید شما هم نکاتی را درباره رژیم غذایی مدیترانه ای شنیده باشید به ویژه که در مطالعات سال های اخیر تاثیرات مفید این نوع رژیم غذایی بر سلامتی، در مطالعات فراوان در مقایسه با رژیم غذایی غربی به اثبات رسیده است.  
در مطالعه ای که اخیرا در جهت بررسی بهترین نوع رژیم غذایی برای افراد دیابتی و کنترل بهتر سطوح قند خونشان انجام شده است ۲۲ فرد مبتلا به دیابت انتخاب شدند و به صورت تصادفی و متقاطع در ۳ گروه تقسیم شدند گرچه تنها ۱۹ نفر از این افراد موفق شدند که تا پایان آزمایش حضور داشته باشند و قابل ذکر است که هدف از این مطالعه این بود که ۳ نوع رژیم غذایی متفاوت و تاثیرات آن بر سطح قند خون افراد در طی یک روز مورد بررسی قرار گیرد.
خصوصیات این ۳ دسته به شرح ذیل می باشد:
گروه اول رژیم غذایی کم چرب را مورد استفاده قرار دارند که این نوع رژیم بیشتر در کشورهای شمال اروپا استفاده می شود و حدود۵۵ درصد انرژی دریافتی آن از کربوهیدرات تامین می شود. گروه دوم رژیم غذایی کم کربوهیدرات دریافت کردند که حدود ۲۰ درصدانرژی از کربوهیدرات و ۵۰ درصدآن از چربی تامین می شد و گروه سوم رژیم غذایی مدیترانه ای که ۱ فنجان قهوه برای صبحانه و ۳۲-۳۵ درصد کالری از کربوهیدرات و منبع چربی دریافتی شان از روغن زیتون و کبد ماهی بود تامین می شد و هر سه گروه از لحاظ میزان دریافت کالری مشابه بودند.          
کل کالری دریافتی در روز شامل ۱۰۲۵-۱۰۲۸ کیلوکالری برای مردان و ۹۰۵ -۹۸۴ کیلو کالری برای زنان در نظر گرفته شده بود.
نتایج حاصل از یافته ها بیان گر این موضوع بود که رژیم غذایی کم کربوهیدرات کمتر سبب افزایش قند خون نسبت به رژیم کم چرب می شود اما سطوح تری گلیسیرید نسبت به رژیم کم چرب افزایش بیشتری داشت. واین بسیار جالب است که رژیم غذایی مدیترانه ای هم بدون صبحانه و شامل یک نهار کامل کمترمنجر به افزایش قند خون نسبت به رژیم کم چرب می شود ولیکن قند ۲ ساعت در این افراد تفاوتی نداشت و در واقع پاسخ انسولین زمانی که رژیم مدیترانه ای دریافت شد بسیار مناسب تر از حالتی بود که رژیم کم چرب دریافت شد. این مطالعه پیشنهاد می کند که بهتر این است که اگر شما  دیابت دارید یک وعده کامل دریافت کنید تا چند وعده کوچک و نکته جالب توجه این است که اکثر افراد که از مفید بودن رژیم غذایی مدیترانه ای اطلاع دارند فراموش می کنند که رژیم مدیترانه ای به صورت سنتی فاقد صبحانه است.
نکته عملی: این مطالعه دلیلی است برای تجدید نظر در مورد دو عامل تاثیر گذار بر میزان قند خون یعنی هم میزان کالری دریافتی و هم نظم وعده ها بنابراین اگر هنوز رژیم مناسبی را انتخاب نکرده اید می توانید با مشورت پزشکتان رژیم مدیترانه ای را هم مورد بررسی قرار دهید .

                        
منبع:

.۰۰۷۹۳۲۴ journal.pone

 

Loading