رژیم غذایی کودکان از بیماری قلبی در دوران سالمندی پیشگیری نمی کند.

به طور کلی ۷ عامل و رفتار کلیدی مهم مشخص می کند که آیا وضعیت سلامت قلبی – عروقی یک کودک ایده آل است یا خیر. این عوامل عبارتند از: عدم مصرف محصولات حاوی تنباکو، حفظ وزن در محدوده سالم، فعالیت بدنی متوسط تا شدید به میزان حداقل ۶۰ دقیقه در روز، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و نیز داشتن فشارخون، قند خون و کلسترول خون در محدوده طبیعی.
پیروی از رفتارهای سالم در ابتدای زندگی می تواند تاثیر شگرفی در حفظ سلامتی در سراسر طول عمر داشته باشد. محققان به تازگی با بررسی اطلاعات مربوط به کودکان در ایالات متحده دریافته اند که وضعیت سلامت قلبی- عروقی این کودکان با تعاریف انجمن قلب آمریکا مطابقت ندارد. اولین علت این امر به اعتقاد محققان پیروی از رژیم غذایی نامناسب توسط کودکان است. کودکان مورد مطالعه از مواد غذایی پرکالری و با ارزش غذایی کم استفاده می کردند و به میزان کافی مواد غذایی سالم مانند میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و ماهی نمی خوردند. تقریباً تمام کودکان مورد مطالعه (حدود ۹۱ درصد) از نظر رژیم غذایی امتیاز پایینی را کسب کردند. به طوریکه کودکان ۲ تا ۱۹ ساله بخش عمده انرژی روزانه خود را از طریق مصرف کربوهیدرات های ساده مانند دسرها و نوشیدنی های شیرین تامین می کردند.
همچنین میزان فعالیت بدنی آن ها به منظور حفظ سلامت قلب کافی نبود. در میان کودکان ۶ تا ۱۱ ساله نیمی از پسران و یک سوم دختران از نظر جسمی فعال بوده و روزانه ۶۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی داشتند. هنگامی که کودکان به سنین ۱۶ تا ۱۹ سال می رسیدند میزان فعالیت بدنی آن ها کاهش می یافت. به طوریکه تنها ۱۰ درصد پسران و ۵ درصد دختران از نظر جسمی فعال بودند.
در میان کودکان ۲ تا ۵ سال حدود ۱۰ درصد و در میان کودکان ۱۲ تا ۱۹ سال ۲۷-۱۹ درصد چاق بودند. همچنین یک سوم کودکان ۱۲ تا ۱۹ ساله سیگار می کشیدند.
تقریباً در تمام کودکان فشارخون و میزان قند و کلسترول خون در محدوده طبیعی قرار داشت.
نکته عملی: لازم است که کودکان به رعایت رفتارهای سالم تغذیه ای تشویق شوند. زیرا رعایت رژیم غذایی مناسب که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است و نیز انجام فعالیت بدنی منظم توسط کودکان احتمال بروز بیماری های قلبی – عروقی در سال های بعدی زندگی را کاهش می دهد.
منبع:

Julia Steinberger et al. "Cardiovascular Health Promotion in Children: Challenges and Opportunities for 2020 and Beyond". Circulation, 2016

 

Loading