رژیم غذایی مناسب و نقش آن در سن شروع یائسگی در زنان

رژیم غذایی مناسب و نقش آن در سن شروع یائسگی در زنان

سنی که زنان یائسه می‌شوند می‌تواند سلامت آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. یائسگی زودرس که به معنای یائسه شدن قبل از ۴۰ سالگی است، یا یائسگی زود هنگام که بین ۴۰ تا ۴۵ سالگی رخ می‌دهد می‌تواند با عوارضی همراه باشد. برخی از این عوارض عبارتند از: کاهش دانسیته استخوانی، افزایش خطر بیماری قلبی و کاهش تمایلات جنسی. رژیم غذایی سن یائسه شدن را در زنان تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از حبوبات و ماهی می‌تواند سن یائسه شدن را به تاخیر اندازد. اما مصرف مواد غذایی غنی از کربوهیدرات می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.
در مطالعه مذکور، اطلاعات حدود ۳۵ هزار زن در محدوده سنی ۳۵ تا ۶۹ سال بررسی شد. سن شروع یائسگی در این زنان به طور متوسط ۵۱ سال بود. محققان مشاهده کردند مصرف برخی مواد غذایی با سن یائسه شدن مرتبط است. کسانی که هر روز برنج و پاستا مصرف می‌کردند، یائسگی را در سن پایین‌تری تجربه می‌کردند. در مقابل، مصرف ماهی و حبوباتی مانند لوبیاها سن یائسه شدن را به تاخیر می‌انداخت. همچنین مصرف بالای ویتامین B6 و روی سبب می‌شد زنان در سن بالاتری یائسه شوند. از سوی دیگر، در زنانی که فرزند نداشتند مصرف بیشتر انگور و ماکیان با تاخیر در زمان شروع یائسگی همراه بود.
گونه‌های فعال اکسیژن یا رادیکال‌های آزاد سبب آسیب DNA می‌شوند. این مولکول‌های مخرب بر روی سیستم تولید مثلی زنان اثر می‌گذارند. حبوبات حاوی آنتی‌اکسیدان بوده، با این اثرات منفی مقابله کرده و بنابراین سن یائسه شدن را به تاخیر می‌اندازد.
نکته عملی: رژیم غذایی بر سنی که زنان یائسه می‌شوند، موثر است. حبوبات و ماهی یائسگی را به تاخیر می‌اندازد. اما مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، مانند پاستا و برنج، سبب می‌شود افراد در سن پایین‌تری یائسگی را تجربه کنند.
منبع:

Yashvee Dunneram et al. Journal of Epidemiology & Community Health 2018.

Loading