رژیم غذایی سالم و پیشگیری از کاهش حجم مغز در افراد سالمند

رژیم غذایی سالم و پیشگیری از کاهش حجم مغز در افراد سالمند

با افزایش سن حجم مغز کاهش می‌یابد. به طوریکه پس از ۴۰ سالگی به ازای هر دهه افزایش سن ۵ درصد حجم آن کمتر می‌شود. این امر بر روی توانایی‌های شناختی افراد تاثیر می‌گذارد. مشخص شده در افرادی که حجم مغز بزرگتر است توانایی‌های شناختی بیشتر است. می‌دانیم که رژیم غذایی در حفظ سلامتی بدن نقش بسزایی دارد. اخیراً محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که رژیم غذایی چه تاثیری بر روی سلامت مغز دارد.
این مطالعه بر روی ۴۲۱۳ هلندی با میانگین سنی ۶۶ سال انجام شد. هیچ کدام از شرکت‌کنندگان به دمانس (زوال عقل) مبتلا نبودند. با استفاده از پرسشنامه عادات غذایی افراد طی یک ماه بررسی شد. در این پرسشنامه اطلاعات مربوط به میزان مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل، لبنیات، ماهی، چای، چربی‌های غیراشباع، گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و نمک جمع‌آوری گردید. به کیفیت رژیم غذایی امتیاز داده شد. به افرادی که رژیم غذایی‌شان از سلامت کمتری برخوردار بود امتیاز صفر و به افرادی که سالم‌ترین رژیم را داشتند امتیاز ۱۴ تعلق می‌گرفت.
بهترین رژیم غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات کامل، لبنیات و ماهی و حاوی مقادیر کم نوشیدنی‌های شیرین بود. نتایج نشان داد هرچه امتیاز رژیم غذایی بالاتر باشد حجم مغز بیشتر است. در افرادی که بالاترین امتیاز را کسب کرده بودند حجم مغز ۲ میلی‌لیتر بالاتر بود.
به اعتقاد محققان به منظور تائید نتایج فوق و همچنین مشخص شدن نحوه تاثیر رژیم بر مغز باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
نکته عملی: بهبود کیفیت رژیم غذایی یک راهکار موثر برای حفظ مهارت‌های تفکر در افراد سالمند است. رژیمی که غنی از سبزیجات، میوه‌ها، ماهی، لبنیات، غلات کامل و آجیل باشد و در آن مصرف نوشیدنی‌های شیرین محدود شده باشد با جلوگیری از کاهش حجم مغز به افراد سالمند در حفظ توانایی‌های شناختی کمک می‌کند.

Pauline H. Croll et al. Neurology 2018.

Loading