روغن زیتون رشد سلولهای سرطانی سینه را کاهش می دهد

سرطان سینه یکی از معمول ترین انواع سرطان ها در کشورهای غربی است .در ایران نیز از هر ۳۵نفر ،یک نفر مبتلا به این سرطان می باشد بر اساس نتایج  تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی غنی از چربی به طور مستقیم با ابتلا به سرطان در ارتباط است ولیکن جالب است بدانید که برخی انواع چربی ها نقش حفاظتی در برابر سرطان دارند و یکی از این نوع چربی ها روغن زیتون است؛روغنی که غنی از اسید چرب غیر اشباع تک زنجیره ای به نام اسید اولئیک بوده و حاوی بسیاری ترکیبات فعال همچون آنتی اکسیدان هاست. محققین در مطالعه ای که اخیرا انجام شده  اثرات روغن زیتون  بر سلول های سرطانی را مورد بررسی قرار داده اند   .

نتایج این مطالعه نشان داد روغن زیتون منجر به کاهش فعالیت سلول های سرطانی شده و از تقسیمات بی رویه سلولی و رشد تومورهای بدخیم جلوگیری می کند. به علاوه از فعالیت برخی پروتئین ها (پروتئین AKT) ممانعت به عمل می آورد، پروتئین هایی که از مرگ سلولی جلوگیری می کنند بدین ترتیب در میزان مرگ سلولی تعادل  ایجاد کرده و رشد سلول های سرطانی را کند می سازد . علاوه بر این نشان داده شده است که در DNA  سلول های تغذیه شونده با رژیم غذایی غنی از روغن زیتون آسیب کمتری مشاهده شد .

نکته عملی: دریافت همیشگی و با دوز متوسط از روغن زیتون که یکی از ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای نیز  می باشد، با ابتلای کمتر به انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه همراه است به علاوه نقش محافظتی در برابر بسیاری بیماری ها همچون بیماری های عروقی دارد . لذا سعی کنید بخشی از میزان مجاز چربی رژیم غذایی روزانه خود را به این نوع روغن اختصاص دهید .

منبع: Carcinogenesis, 2009; 31 (5): 871

Loading