روزانه چه میزان نمک مصرف نماییم؟

دستورالعمل های موجود میزان مجاز مصرف روزانه سدیم را در بزرگسالان ۲۳۰۰ میلی گرم (معادل ۱ قاشق چایخوری نمک) در نظر گرفته اند. با این حال مشخص شده که در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا میزان دریافت سدیم در ۹۰ درصد بزرگسالان بیش از میزان توصیه شده است. به طوریکه اغلب بزرگسالان روزانه بیش از ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم دریافت می کنند.
فواید و مضرات دریافت نمک
گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) نشان می دهد که در حدود ۹۰ درصد آمریکایی ها سدیم به شکل سدیم کلراید (نمک) و اغلب از طریق اضافه کردن آن به غذاهای فرآوری شده به منظور حفظ و نگهداری و ایجاد طعم دریافت می شود.
وجود نمک برای عملکردهای عصبی و عضلانی در بدن و نیز تنظیم مایعات بدن ضروری است. همچنین مشخص شده که مصرف نمک به دفع باکتری های مضر و کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کند.
با این حال، مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف بیش از حد نمک سبب افزایش خطر بیماری هایی همچون آسیب کبدی، پرفشاری خون، سکته مغزی و بیماری های قلبی – عروقی می شود. دریافت بیش از حد نمک می تواند از طریق احتباس آب در بدن سبب اعمال فشار اضافی بر روی قلب و عروق خونی و درنتیجه افزایش فشارخون و افزایش خطر بیماری های قلبی – عروقی شود.
آیا توصیه های فعلی در مورد دریافت نمک بیش از حد پایین است؟
در حالیکه توصیه های فعلی دریافت روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم را مجاز می دادند یک مطالعه نشان داده که دریافت حتی ۳۰۰۰ میلی گرم سدیم در روز بسیار کم بوده و می تواند وضعیت سلامتی را در معرض خطر قرار داده و خطر بروز حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد. در این مطالعه مشخص شد که محدود کردن دریافت نمک تنها در افراد مبتلا به پرفشاری خون حائز اهمیت است. مطالعه دیگری نیز نشان داده که کاهش دریافت نمک به کمتر از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط نیست.
با وجود چنین یافته هایی سازمان غذا و دارو (FDA) گزارش کرده که اغلب شواهد علمی نشان می دهد که کاهش دریافت سدیم به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز می تواند از خطرات مرتبط با رژیم غذایی حاوی نمک زیاد جلوگیری کند.
محققان نشان داده اند که کاهش دریافت سدیم به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز می تواند سبب کاهش فشارخون و جلوگیری از بروز صدها هزار مورد بیماری و مرگ زودرس شود. فشارخون بالا یک عامل خطر عمده برای بروز بیماری های قلبی –  عروقی محسوب می شود.
به گفته محققان در بسیاری از مطالعاتی که به اثرات منفی دریافت کم نمک در رژیم غذایی اشاره می کنند از تعداد کم نمونه های ادرار جهت نتیجه گیری استفاده شده و در نتیجه ممکن است نتایج این مطالعات گمراه کننده باشد. بنابراین به نظر می رسد که لازم است مطالعات بیشتری برای تعیین دقیق میزان مناسب دریافت سدیم انجام شود.
تا آن زمان و بر اساس شواهد موجود، پیروی از دستورالعمل های فعلی در مورد دریافت نمک بهترین راه برای کاهش خطرات مرتبط با دریافت بالای نمک است.
چه مقدار سدیم در مواد غذایی وجود دارد؟
•    یک برش نان می تواند از ۸۰ تا ۲۳۰ میلی گرم سدیم داشته باشد.
•    برخی غلات صبحانه قبل از اضافه کردن شیر بیش از ۳۰۰ میلی گرم سدیم دارند.
•    یک تکه پیتزا حاوی ۳۷۰ تا ۷۳۰ میل گرم سدیم است.

Loading