راهبردهای تغذیه ای برای مبتلایان به ام اس (۲)

مواد غذایی مضر برای مبتلایان به ام اس
چربی های اشباع و مواد غذایی فرآوری شده
سلامت روده بر روی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. بنابراین باید از مصرف غذاهایی که منجر به تضعیف فلور روده می شود، اجتناب شود. بیماران مبتلا به ام اس باید از مصرف مواد غذایی فرآوری شده، به خصوص غذاهایی که حاوی مقادیر بالای چربی های اشباع و روغن های هیدروژنه (روغن جامد) هستند، بپرهیزند.
سدیم
شواهد نشان می دهد در آن دسته از مبتلایان به ام اس که مقادیر زیادی سدیم از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند احتمال عود بیماری بیشتر است و این افراد نسبت به کسانی که مقادیر کم سدیم دریافت می کنند بیشتر در معرض بروز یک ضایعه جدید هستند. 
سایر مواد غذایی مضر
به بیماران مبتلا به ام اس توصیه می شود از مصرف نوشیدنی های شیرین حاوی شکر، مقادیر بیش از حد گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و مواد غذایی کم فیبر اجتناب کنند.
برخی رژیم های غذایی خاص برای بیماران ام اس
افرادی که از رژیم های غذایی خاص پیروی می کنند باید مطمئن باشند که تمام نیازهای تغذیه ای روزانه خود را دریافت می کنند. افرادی که یک ماده غذایی خاص یا گروهی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف می کنند باید اطمینان حاصل کنند که تمام مواد مغذی موجود در غذاهای حذف شده را از طریق مصرف سایر مواد غذایی دریافت می کنند.
رژیم غذایی فاقد گلوتن
در تحقیقات انجام شده ارتباطی بین گلوتن و بیماری ام اس مشاهده نشده است. با این حال، برخی بیماران رژیم فاقد گلوتن را انتخاب می کنند و معتقدند با رعایت آن احساس بهتری دارند. رعایت رژیم فاقد گلوتن تا زمانی برای مبتلایان به ام اس قابل قبول است که این افراد فیبر مورد نیاز خود را به جای گندم از سایر مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و حبوبات تامین کنند.
رژیم غذایی پالئو
اساس رژیم غذایی پالئو بر این ایده استوار است که بدن ما برای مصرف حجم بالای مواد غذایی فرآوری شده به صورتی که اکنون مصرف می کنیم، تکامل نیافته است. طرفداران این نوع رژیم غذاهایی را مصرف می کنند که احتمالاً توسط اجداد شکارچی ما خورده می شده است. بنابراین از مواد غذایی طبیعی بیش از مواد غذایی فرآوری شده استفاده می کنند. بیشترین تاکید در این رژیم غذایی بر مصرف گوشت و مواد غذایی گیاهی (به جز غلات) است.
مطالعات کوچکی نشان داده اند که پیروی از رژیم پالئو توسط بیماران مبتلا به ام اس سبب بهبودی می شود. اما باید به این نکته توجه شود که افراد مورد مطالعه علاوه بر رژیم تغییراتی نیز در سبک زندگی خود مانند ماساژ، ورزش و مدیتیشن را ایجاد کرده بودند.
رژیم غذایی سوانک
رژیم غذایی سوانک از سال ۱۹۷۰ شروع شد و سال ها برای درمان بیماران مبتلا به ام اس مورد استفاده قرار گرفت. در این نوع رژیم میزان دریافت چربی های اشباع به کمتر از ۱۵ گرم در روز کاهش یافته و مصرف چربی های غیراشباع به ۵۰-۲۰ گرم در روز محدود می شد. مصرف مواد غذایی فرآوری شده یا چربی موجود در لبنیات در هر زمانی ممنوع بود. بیماران باید از مصرف گوشت قرمز در طول سال اول خودداری کرده و روزانه ۲ لیوان میوه و سبزیجات مصرف می کردند. مصرف پاستای حاوی غلات سبوس دار و دریافت روزانه مکمل روغن کبد ماهی و مولتی ویتامین توصیه می شد.
اگرچه این رژیم امروزه استفاده نمی شود اما افرادی که از رژیم سوانک پیروی می کردند آن را مفید می دانستند. به گفته محققان رژیم غذایی سوانک احتمال کمبود ویتامین های A، C، E و اسید فولیک را افزایش می دهد.

 

Loading