دیابت قبل از بارداری و مرگ نوزاد

مطالعات جدید نشان می دهند که وجود دیابت قبل از بارداری در زنان خطر مرگ جنین را تا حدود ۵/۴ برابر و خطر مرگ نوزاد، پس از تولد را تا ۲ برابر نسبت به شرایط سالم افزایش می دهد.
در تحقیقات پیشین به بررسی ارتباط بین دیابت قبل از بارداری و مرگ و میر جنین و  نوزاد متولد شده پرداخته بودند ولیکن سایر علل و نقص های مادرزادی را کنار نگذاشته بودند در این بررسی جدید محققین منابع منحصر به فردی از اطلاعات مربوط به جمعیتی وسیع را در انگلستان مورد بررسی قرار دادند و رابطه بین دیابت مادرو خطر مرگ نوزاد بدون نقص مادرزادی را مورد مطالعه قرار دادند به همین جهت اطلاعات مربوط به ۱۰۲۶ زن مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۳۴۲ زن مبتلا به دیابت نوع۲  و خطر نسبی مرگ و میر جنین آنها در طول یا بعد از هفته ۲۰ حاملگی ونوزادان آنها در سال اول زندگی در سال ۱۹۶۶ جمع آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت.
 در این بررسی که اخیرا در مجله   Diabetologia  منتشرگردیده است محققین دریافتند که زنانی که قبل از بارداری دیابت داشتند۵۶/۴ مرتبه بیشتر با احتمال مرگ جنین متولد شده در مقایسه با فرد عادی روبرو هستند در حالی که خطر مرگ نوزاد متولد شده در این زنان ۸۶/۱ مرتبه بیشتر می باشد و هیچ تفاوتی بین خطر مرگ و میر نوزاد و جنین بین مادران مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ و جود نداشت.
مشاهده گردید زنان با هموگلوبین گلیکوزیله(روش استاندارد کنترل قند خون) بالای ۶/۶ درصد و کسانی که از قبل به علت دیابت دچار رتینو پاتی شده اند و یا کسانی که کمبود اسید فولیک داشتند بیشتر در معرض خطر مرگ و میر نوزاد بودند.
به علاوه شیوع مرگ ومیر نوزاد ۳ درصد و مرگ نوزاد ۷/. درصد در زنان مبتلا به دیابت و در زنان   بدون مشکل دیابت به ترتیب ۷/. و ۴/. درصد بود.
محققیقن هیچ دلیلی مبنی بر اینکه بهبودی دیابت در طول بارداری باعث کاهش مرگ و میر می شود نیافتند به علاوه سن مادر هم در این امر تاثیرگذار نبود.
متوسط سطح هموگلوبین گلیکوزیله در زنان باردار مورد مطالعه ۸/۷ درصد بوداین در حالی است که موسسه بهداشت ومراقبت انگلستان سطح ۱/۶ را  و انجمن دیابت آمریکا میزان ۷درصدرا هدف قرار داده اند و اکثر زنان تحت این مطالعه که به یکی از این دو هدف دست پیدا می کردند خطر مرگ نوزاد شان ۴۰ درصد کمتر تخمین زده می شد. خوشبختانه مرده زایی و مرگ و میر نوزادآمار بالایی ندارد اما در صورتی که تمام زنان مبتلا به دیابت سطح قند خونشان را به بهترین شکل کنترل کنند این آمار بسیار کمتر نیز خواهد شد.
به علاوه می دانیم که اسید فولیک خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا یا شکاف لب را کاهش می دهد به همین دلیل است که مادران مبتلا به دیابت توصیه به مصرف این مکمل با دوز بالا(۵میلی گرم در روز) می شوند که حداقل ۳ ماه قبل از بارداری می بایست دریافت را شروع نمایند نتایج ما نشان می دهد که این عمل ساده نیز ممکن است به کاهش خطر مرگ ومیر نوزاد حتی در مادران بدون دیابت منجر شود.
نکته عملی: اگر شما در حال برنامه ریزی برای بارداری هستند و قندخونتان نیز بالاست بنابراین هرگونه کاهشی حتی یک مقدار کوچک به نفع نوزاد شما می باشد و در مرحله دوم هرچه سریعتر از یک تیم مشاوره دیابت کمک بگیرید آنها می توانند به شما کمک کنند تا سطح قند خونتان را در ناحیه مناسبی حفظ کنید زیرا نه افت قند خون و نه بالا بودن میزان آن به نفع شما و نوزادتان نیست.
منبع:

Peter W. G. Tennant  et al.” Pre-existing diabetes, maternal glycated haemoglobin, and the risks of fetal and infant death: a population-based study”. Diabetologia, 2013.

 

Loading