دیابت بارداری در کمین افراد مبتلا به چاقی شکمی و تری گلسیرید بالا

یکی از نگرانی های رایج و مهم در دوران بارداری، دیابت باردای است که تاثیرات منفی پنهانی  را بر روی کودک و مادر باردار می گذارد، این درحالیست که آزمایشات تشخیصی آن وقت گیر و پر هزینه می باشند، ضمن اینکه برای مادر باردار نیز ناخوشایند است. به علاوه، تشخیص آنتا اواخر دوران باداری  یعنی  حدود شش ماهگی،  میسر نیست.

بر اساس مطالعات انجام شده؛ ابتلا به چاقی به ویژه چاقی شکمی و تری گلیسیرید بالا در دوران قبل از بارداری، احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در زنان افزایش می دهد.

در مطالعه ی انجام شده بر روی ۱۴۴ زن زیر ۴۰ سال در کانادا، محققین دریافتند که چاقی شکمی و تری گلیسیرید بالا با افزایش عدم تحمل به گلوکز در اواخر دوران بارداری ارتباط دارد. ۱۹ نفر از این زنان سابقه دیابت بارداری داشتند و FBS(قند خون ناشتا) ۱۴۳ نفر از این تعداد در سه ماهه اول بارداری نرمال بوده است. 

نتایج این مطالعه نشان داد که چاقی شکمی و تری گلیسیرید بالا به طور همزمان در سه ماهه اول بارداری، خطر عدم تحمل به گلوکز را در اواخر دوران بارداری افزایش می دهد. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که اندازه گیری دور کمر و میزان تری گلیسیرید در سه ماهه اول بارداری می تواند در غربالگری زودهنگام برای بیماری دیابت بارداری مفید باشد.

نکته عملی: چاقی و تری گلیسیرید بالا در زنان، غیر از مشکلاتی که برای خود فرد به وجود می آورد می تواند در صورت بارداری باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری شود. لذا توصیه می شود بهتر است که قبل از بارداری، اقدام به برطرف نمودن آنها نمود. همچنین کنترل رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی های ناسالم و کربوهیدارت های ساده، نقش  قابل توجهی را در کاهش خطرات مرتبط با چاقی و چربی خون بالا، ایفا می نمایند.

منبع: Canadian Medical Association Journal، September 2010

Loading