درمان چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی با استفاده از ترکیبات موجود در میوه ها

چاقی بیش از یک سوم بزرگسالان را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است. چاقی خطر بروز بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، سکته مغزی و برخی انواع سرطان را افزایش می دهد. در حال حاضر، بیماری های قلبی –  عروقی علت ۱ مرگ از هر ۳ مرگ در ایالات متحده بوده و دیابت نیز حدود ۳/۹ درصد آمریکایی ها را درگیر کرده است. این آمارها نیاز به یافتن درمان های موثرتر برای این بیماری ها را نشان می دهد.
در مطالعه ای محققان اثر ترکیباتی به نام ترانس رزوراترول (tRES) موجود در انگور قرمز و هسپرتین (HESP) موجود در پرتقال را بررسی کردند. نتایج نشان داد که ترکیب این دو ماده در کشت سلولی سبب افزایش بیان ژن گلی اکسالاز (Glo1) می شود. Glo1 آنزیمی است که ترکیبی به نام متیل گلی اکسال (MG) را خنثی می کند. MG به همراه رژیم غذایی پرکالری سبب مقاومت به انسولین و درنتیجه بروز دیابت نوع ۲ می شود. MG همچنین می تواند با آسیب رساندن به عروق خونی و افزایش کلسترول خون سبب بروز بیماری قلبی شود. بنابراین خنثی کردن MG توسط افزایش بیان Glo1 می تواند مانع بروز این اثرات مضر شود.
از سوی دیگر، تیم تحقیقاتی اثر ترکیب  tRES-HESP را بر روی ۳۲ فرد بزرگسال در محدوده سنی ۸۰-۱۸ سال که نمایه توده بدنی (BMI) بین ۴۰-۲۵ داشته و دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، بررسی نمودند. شرکت کنندگان روزانه و به مدت ۸  هفته  این دو ماده را در قالب یک مکمل دریافت کردند. در طول دوره مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد تا رژیم غذایی معمول خود را ادامه دهند و فعالیت بدنی خود را نیز افزایش ندهند تا محققان بتوانند اثرات مکمل را با دقت بیشتری بررسی کنند.
نمونه خون شرکت کنندگان در طول ۸ هفته مطالعه جمع آوری و از نظر میزان قند خون و سایر فاکتورهای خونی بررسی شد. سلامت شریان ها توسط اندازه گیری انعطاف پذیری دیواره شریان بررسی شد.
محققان دریافتند در شرکت کنندگانی که BMI بیشتر از ۵/۲۷ داشتند مصرف روزانه مکمل با افزایش فعالیت Glo1، کاهش میزان انسولین، بهبود فعالیت انسولین، عملکرد بهتر شریان ها و کاهش التهاب عروق خونی همراه بود. در شرکت کنندگانی که دارونما دریافت می کردند این تاثیرات مشاهده نشد.
به اعتقاد محققان دوز tRES و HESP مورد استفاده در این مطالعه بیش از مقداری است که بتوان از طریق مصرف میوه دریافت کرد. محققان امیدوارند که این یافته ها شرکت های داروسازی را تشویق به تولید یک دارو با استفاده از این ترکیبات کند تا راه درمان چاقی، دیابت و بیماری قلبی هموارتر گردد. با این حال، باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که همچنان فعالیت بدنی، رژیم غذایی و سایر فاکتورهای مرتبط با شیوه زندگی نیز باید در این راستا مورد توجه قرار گیرند.
نکته عملی: مصرف هسپریدین و ترانس رزوراترول در قالب مکمل غذایی می تواند از بروز مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی جلوگیری کند.
منبع:

Paul Thornalley et al. “Improved glycemic control and vascular function in overweight and obese subjects by glyoxalase 1 inducer formulatioN”. Diabetes, 2016
 

 

Loading