درمان بیماری دژنراتیو چشم با مکمل حاوی آنتی اکسیدان‌ها

در بیماری دژنراتیو وابسته به سن ماکولا که از نوع تَر است (nAMD) رگ‌های خونی غیرطبیعی در زیر شبکیه رشد می‌کنند. این رگ ها سبب ترشح مایع و خون و نیز آسیب ماکولا می‌شوند. ماکولا بخشی از از شبکیه است که مسئول دید مرکزی است.
داروهایی که در حال حاضر برای درمان nAMD به کار می‌روند گران بوده و با خطر التهاب در درون چشم و احتمالاً سکته مغزی مرتبط هستند.
آنتی اکسیدان‌ها و بیماری دژنراتیو چشم
بررسی افراد بالای ۵۵ سال نشان می‌دهد مکملی که حاوی ترکیبی از آنتی اکسیدان‌ها با روی و مس است، نسبتاً ارزان بوده و برای جلوگیری از پیشرفت nAMD موثر است.
بعد از بررسی دو نوع مکمل برای درمان افراد مبتلا به مرحله ابتدایی بیماری nAMD در یک یا هر دو چشم مشخص شد دریافت روزانه دوز بالای آنتی اکسیدان‌ها و روی خطر پیشرفت این بیماری را می‌کاهد. مکمل اول حاوی دوز بالای ویتامین C و E، بتاکاروتن، روی و مس بود. در مکمل دوم بتاکاروتن با لوتئین و زئاگزانتین جایگزین شده بود اما سایر ترکیبات مانند مکمل اول بود. هر دو مکمل به صورت تجاری در دسترس هستند.
هر دو مکمل برای درمان بیماران مبتلا به مرحله ابتدایی nAMD، به خصوص افرادی که تنها یک چشم‌شان درگیر است، مقرون به صرفه هستند. مقرون به صرفه بودن و موثر بودن این مکمل ها افراد مبتلا به nAMD در یک چشم را تشویق می‌کند که به منظور پیشگیری از کاهش بینایی در چشم دوم از این مکمل ها استفاده کنند.
نکته عملی: طیفی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماری دژنراتیو چشم دارای عوارض جانبی هستند. بنابراین توصیه می‌شود بر روی درمان با آنتی اکسیدان‌ها در افرادی که هم اکنون در یکی از چشم های خود با این مشکل درگیر هستند، سرمایه گذاری شود.

منبع:

Adnan Tufail et al. “Cost-effectiveness of age-related macular degeneration study supplements in the UK: combined trial and real-world outcomes data”. British Journal of Ophthalmology, 2017

Loading