خصوصیات رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ چیست؟

خصوصیات رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت نوع 2 چیست؟

در دیابت نوع ۲ که بیشترین موارد ابتلا به دیابت را شامل می‌شود توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین کاهش می‌یابد. این امر که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود در نهایت منجر به افزایش قند خون می‌گردد. افزایش سن، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، سابقه دیابت باداری و بی‌تحرکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. در مقابل، اصلاح سبک زندگی در کنترل آن نقش بسزایی دارد.

رژیم غذایی و دیابت نوع ۲

تغییر عادات غذایی می‌تواند چالش برانگیزترین بخش مدیریت بیماری دیابت باشد. با این حال، تحقیقات نشان داده که در ابتدای زمانی که ابتلای فرد به این بیماری مشخص می‌شود تغذیه می‌تواند بیشترین تاثیر را در کنترل بیماری و کاهش روند پیشرفت آن داشته باشد.
مدیریت دیابت به معنای حفظ قند خون در محدوده طبیعی است. بدین منظور لازم است علاوه بر داشتن فعالیت بدنی و در اغلب موارد دریافت دارو، از یک رژیم غذایی متعادل پیروی نمایید. برخی از توصیه‌های رژیمی که به کنترل قند خون کمک می‌کنند عبارتند از:
• سعی کنید هر روز طیف متنوعی از غذاها را از تمام گروه‌های غذایی (نان و غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، گوشت و حبوبات) استفاده نمایید. از مصرف مواد غذایی جدید خودداری نکنید.
• مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. میوه حاوی فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده و می‌تواند تا حدودی تمایل شما به مصرف مواد شیرین را برطرف سازد. سعی کنید به منظور برخورداری از فواید میوه، آن را به صورت تازه مصرف کرده و مصرف آبمیوه را کاهش دهید. مصرف روزانه سبزیجات غیرنشاسته‌ای مانند سبزیجات برگ سبز و انواع کلم نیز به کنترل قند خون کمک می‌کند.
• از کربوهیدرات‌های سالم در رژیم غذایی خود استفاده نمایید. اگر نیمی از غلات مصرفی در طی روز غلات کامل و سبوس‌دار باشد به افزایش فیبر دریافتی شما کمک می‌کند. غلات کامل عبارتند از: برنج قهوه‌ای، جوی دوسر و نان تهیه شده با آرد سبوس‌دار.
• دریافت چربی را کاهش دهید. از گوشت لخم، مرغ و ماهی استفاده کنید. لبنیات مصرفی خود را از انواع بدون چربی و یا کم چرب انتخاب نمایید. همچنین برای پخت مواد غذایی از روش آبپز یا بخارپز کردن، گریل کردن و کباب کردن استفاده کنید.
• میزان نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید. می‌توانید به جای نمک از فلفل و ادویه برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده کنید. خطر ابتلا به پرفشاری خون در مبتلایان به دیابت بالا است. محدود کردن دریافت نمک به کنترل فشارخون کمک می‌کند.
• از حذف وعده‌های غذایی بپرهیزید. حذف وعده‌های غذایی نه تنها سبب افزایش گرسنگی می‌شود، بلکه بر روی خلق و خو نیز اثر گذاشته و سبب اختلال تمرکز می‌گردد.
• غذا خوردن در مقابل تلویزیون و یا در زمانی که شما مشغول انجام دادن کار دیگری هستید ممکن است سبب پرخوری شود. در هنگام غذا خوردن در مکان ثابتی نشسته و به نوع و مقدار غذاهایی که می‌خورید توجه داشته باشید.
• استفاده از یک بشقاب کوچک به جای ظروف بزرگ به ایجاد حس سیری و رضایت بعد از مصرف مقادیر کمتر غذا کمک می‌کند.
• حداقل ۲ بار در ماه تمام نوشیدنی‌ها و مواد غذایی مصرفی خود را یادداشت نمایید. این کار کمک می‌کند که میزان کالری دریافتی روزانه خود را بهتر مدیریت نمایید.

Loading