جلوگیری از عود سرطان پروستات با قهوه

 قهوه محتوی ترکیبات زیست فعال شامل کافئین، املاح معدنی و فیتوکمیکال هاست. مصرف مداوم قهوه بر متابولیسم گلوکز و ترشح انسولین اثرمثبت برجای می گذارد. همچنین قهوه محتوی آنتی اکسیدانهای بسیار قوی است و با سطح هورمون های جنسی در ارتباط است. مصرف مداوم قهوه از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشگیری کرده و ارتباط مصرف آن با انسولین، هورمون های جنسی و آنتی اکسیدان ها می تواند با سرطان پروستات مرتبط باشد. کافئین موجود در قهوه از رشد سلولی جلوگیری کرده و منجر به مرگ برنامه ریزی شده ی سلول می شود. بنابراین در مرگ تومورها می تواند مؤثر باشد. دی ترپن کافستول موجود در قهوه از رشد سلولهای سرطانی پیشگیری می کند. اسیدکلروژنیک موجود در آن، از متیلاسیون DNA (تغییر مهمی که منجر به سرطان می شود) جلوگیری می کند.  مطالعات نشان داده اند مصرف قهوه با کاهش عود و پیشرفت سرطان پروستات در مردان همراه است.
مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ با هدف ارزیابی ارتباط مصرف قهوه، قبل از تشخیص سرطان پروستات بر عود و پیشرفت بیماری در امریکا انجام و نتایج آن در مجله ی Cancer Causes & Control چاپ شده است. افراد شرکت کننده در این مطالعه، مردان مبتلا به سرطان پروستات در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در واشنگتون بوده اند. عادات و میزان مصرف قهوه، ۲ سال پیش از تشخیص سرطان، توسط یک پرسشنامه غذایی گذشته نگر معتبر ارزیابی شد. عوارض ناشی از سرطان پروستات، به صورت آینده نگر در این گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. از ۶۳۰ فرد مورد مطالعه که به مدت ۶ سال پیگیری شدند، تنها ۱۴۰ نفر عوارض عود و پیشرفت سرطان را نشان دادند. ۶۱% بیماران، حداقل یکبار در روز، قهوه مصرف می کردند. مصرف قهوه با کاهش خطر عود و پیشرفت سرطان پروستات همراه بود. در افرادی که چهار فنجان و یا بیشتر در طول روز قهوه مصرف می کردند، خطر عود و پیشرفت سرطان ۴۱% کمتر از افرادی بود که یک فنجان قهوه در روز مصرف می کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بالابودن مصرف قهوه پیش از تشخیص سرطان پروستات با کاهش خطر عود و پیشرفت بیماری همراه است.
نکته ی عملی: باید به این نکته توجه داشت که قهوه، محتوی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست که می تواند روند پیشرفت سرطان و یا احتمال عود آن را کاهش دهد. مصرف ۴ فنجان قهوه در روز می تواند چنین اثری داشته باشد ولی مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون و یا ناراحتی های قلبی باید با احتیاط صورت گیرد. زیرا کافئین موجود در آن منجر به تشدید ضربان قلب و ایجاد ناراحتی در این افراد می شود. نکته دیگر نحوه ی تهیه ی این قهوه هاست. اینکه قهوه ی اسپرسو است یا جوشانده و یا فیلترشده تهیه می شود می تواند بر این ترکیبات آنتی اکسیدانی اثر کرده و کیفیت اثربخشی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
منبع:

Cancer Causes & Control, 2013

 

 

 

 

Loading