تنقلات ناسالم ،‌علت یک سوم حمله‌های قلبی

 

زندگی امروزی باعث شده است به دلیل مشغله‌های فراوان مردم اعم از کودک و بزرگسال، مصرف تنقلات آماده شیوع روزافزونی پیدا کند. از طرف دیگر، متخصصان تغذیه شما را از این نوع مواد غذایی به دلیل آثار سوء بر سلامتی منع می‌کنند. چرا؟

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از بیماری‌هایی هستند که شیوعشان به دلیل مصرف تنقلات پرچرب و پرانرژی افزایش می‌یابد. جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی مقادیر فراوان سرخ‌کردنی‌ها، تنقلات شور و نیز مصرف بالای گوشت قرمز به طور کلی مسبب ۳۵ درصد از حمله‌های قلبی است. تحقیقات انجام شده بر‌روی مردم ۵۲ کشور نشان داد خطر حمله قلبی در افرادی که دارای رژیم غذایی غربی با تکیه اساسی بر گوشت، تخم‌مرغ و تنقلات پرچرب را دارند، در مقایسه با گروهی که بیشتر میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند، به مراتب بیشتر است. این مطالعه تاییدکننده مطالعات قبلی انجام شده در این زمینه است که نشان می‌دادند تنقلات مضر و دارای چربی جامد یا حیوانی باعث بیماری قلبی و بخصوص حمله قلبی است.

محققان کانادایی اخیرا در مطالعه‌ای  طی ۴ سال روی بیش از ۱۶۰۰۰ بیماری که اولین حمله قلبی را تجربه کرده بودند، آنان را بر اساس رژیم غذایی‌شان به گروه‌های مختلف تقسیم کردند؛ افرادی که بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می‌کردند ریسک حمله قلبی در آنها ۳۰ درصد کمتر از گروهی از مردم است که مقدار کم یا اصلا از این‌گونه مواد خوراکی استفاده نمی‌کردند. در نقطه مقابل افرادی که رژیم غذایی غربی را رعایت می‌کردند در مقایسه با آنانی که کمتر مواد غذایی سرخ کرده و گوشت قرمز  مصرف یا اصلا از این مواد استفاده نمی‌کردند، ۳۵ درصد بیشتر مبتلا به حمله قلبی می‌شدند. رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد سدیم که در تنقلات آماده به میزان فراوان وجود دارد نیز از طرف دیگر باعث افزایش فشارخون و ریسک حمله‌های قلبی و سکته می‌شود.

شاید این تصور وجود داشته باشد که رژیم غذایی حاوی چربی و گوشت فراوان و نیز تنقلات پرانرژی مخصوص افراد ثروتمند است،  ولی اولا مصرف تنقلات آماده به دلیل دردسترس بودن و نیز هزینه کم در اختیار همه گروه‌های درآمدی جامعه قرار دارد. علاوه بر این محققان دریافته‌اند که حمله قلبی فقط تحت تاثیر ثروت نیست به طوری که حدود ۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی ‌عروقی در جهان، در کشورهای با درآمد متوسط یا کم اتفاق می‌افتد. این موضوع هنوز به درستی مشخص نشده است که آیا رژیم غذایی نادرست به تنهایی مسبب اصلی حملات قلبی در این افراد است یا  شیوه زندگی ناسالم که ترکیبی از برنامه غذایی ناسالم و عدم تحرک است باعث بروز حملات قلبی می‌شود.

نکته عملی: با توجه به اهمیت خطر حملات قلبی باید از میان‌وعده‌های سالم که شامل انواع میوه‌جات است، استفاده کنید. در صورت همراه نداشتن میوه‌جات، استفاده از تنقلات سالم مانند میوه‌جات خشک شده می‌تواند از ریسک حملات قلبی بکاهد.

 

Loading