تمایل به مصرف نمک بیشتر در افراد با چشایی قوی

دریافت بالای نمک در رژیم غذایی ، ریسک پرفشاری خون و سکته را افزایش می دهد. بر همین اساس متخصصین تغذیه در تلاشند مصرف نمک افراد را کاهش دهند. مطالعه حاضر به بررسی یکی از دلایل مصرف بالای نمک در افراد پرداخته است .

اکثر ما طعم نمک را دوست داریم ولیکن برخی افراد نمک بیشتری مصرف می کنند چراکه هم طعم نمک را بیشتر دوست دارند و هم به این طعم برای حذف دیگر طعم های ناخوشایند موجود در غذا نیاز دارند. درواقع این دسته از افراد حس چشایی قوی دارند که باعث می شود طعم ها را بهتر از دیگران تجربه می کنند درنتیجه به مقادیر بالاتر نمک برای حذف طعم های ناخوشایند نیاز دارند . به عنوان مثال افراد با حس چشایی قوی، مصرف پنیر کم نمک را بسیار ناخوشایند می دانند چراکه طعم تلخی مشخصی را در آن حس می کنند که افراد با حس چشایی ضعیف از آن بی خبرند و برای حذف آن به نمک نیاز دارند .

همان طور که گفته شد افراد در چشیدن طعم های خاص توانایی های متفاوتی دارند  و باید بدانید  چنین تفاوتی در حس چشایی، همچون تفاوت در رنگ چشم یا رنگ مو کاملاً معمول و طبیعی است .

نکته عملی: هر یک از ما چه با حس چشایی قوی و چه با حس چشایی ضعیف بایستی سعی در کاهش نمک دریافتی خود داشته باشیم . در جهت اطلاع از محتوای نمک محصولات غذایی ، برچسب های آنها را خوانده و به دنبال محصولاتی باشید که حاوی کمتر از ۴۸۰ میلی گرم سدیم در هر سروینگ باشند .

منبع: Physiology & Behavior, 2010; 100 (4): 369

Loading