تغذیه نادرست در دوران بارداری و دیابت کودکان در آینده

امروزه با توجه به شیوع دیابت در سنین پایین،  مادران باردار موظف هستند با رعایت رژیم های غذایی سالم در دوران بارداری و  به منظور جلوگیری از افزایش سطح انسولین و گلوکز، که هر دو از نشانه های دیابت و خطر ابتلاء به سندرم متابولیک هستند به نوزادان خود کمک کرده و آنها را از خطر ابتلاء به این بیماریها در آینده محافظت کنند .
همانطور که می دانیم زنان باردار نباید به اندازه دو نفر غذا بخورند.کیفیت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری نقش مهمی را در رشد جنین، قند خون و سطح انسولین در نوزاد زمانیکه بدنیا می آید داراست. تحقیقات گذشته نشان می دهد که رژیم غذایی با درصد بالای چربی در دوران بارداری می تواند در آینده منجر به بیماری دیابت در کودکان گردد، حتی اگر مادر دیابتی و یا چاق نباشد.
هدف از مطالعه ای که در ژورنال European Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید، بررسی تاثیررژیم غذایی مادران در طول سه ماهه اول باداریبه عنوان مرحله مهم در رشد جنینی، در متابولیسم طبیعی قند خون در نوزادان  می باشد. پژوهش های قبلی نشان داده است که وقتی مادر باردار مقادیر ناکافی مواد غذایی دریافت می کند توزیع گلوکز در بافت های جنین کاهش می یابد که نتیجه آن کاهش رشد جنین می باشد.
در این مطالعه پژوهشگران به بررسی پارامترهای مختلفی متابولیسم قند در نوزادان و مادران پرداخته اند. این پژوهش بیانگر آنست که با مصرف مقادیر کافی انرژی توسط مادران در دوران بارداری، نوزادانی با وزن متوسط و در حدود ۵/۳ – 3/3 kg به دنیا می آورند. با این حال بیش از نیمی از زنان باردار دارای رژیم های غذایی با کیفیت پائین هستند و مصرف مقادیر زیادی از محصولات حیوانی و غنی از چربی های اشباع شده در آنان شایع است و مصرف کربوهیدرات، سبزیجات و حبوبات در آنها بسیار اندک بوده است. علاوه بر این بیش از یک سوم زنان دارای عادات غذا خوردن متفاوت از رژیم های غذایی مدیترانه ای هستند. نتایج این مطالعه حاکی از آنست که مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده بالا و غیر سالم که با رژیم غذایی مدیترانه ای سازگاری ندارد، باعث افت قند خون ناشتا در مادران و باعث افزایش میزان انسولین در خون نوزاد که نشاندهنده مقاومت به انسولین می باشد، می گردد.
نکته عملی : نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان دهنده آنست، که مصرف رژیم غذایی نامناسب و ناکافی مادر باردار می تواند تاثیرات منفی بسزایی بر رشد جنین بخصوص عملکرد پانکراس، غلظت خون و قند خون نوزاد داشته باشد. همین امر احتمال ابتلاء به دیابت را در آینده در فرد بالا می برد، به طوریکه با افزایش سطح انسولین، و شاخص مقاومت به انسولین نوزاد، فرد مستعد ابتلاء به بیماری دیابت می گردد .

منبع: 

European Journal of Clinical Nutrition 2012; doi:10.1038/ejcn.2012.92

 

Loading