تغذیه اولیه نوزادان نارس و استخوان های سالم

بارداری به طور طبیعی حدود ۴۰ هفته طول می‌کشد. نوزادی که تقریبا ۳ هفته زودتر از این زمان متولد شود، نارس به حساب می‌آید. نوزادانی که نزدیک به چهلمینهفته به دنیا بیایند،  مشکلات کمتری خواهد داشت.این اعتقاد وجود دارد که نوزادان نارس مواد معدنی کمتری دریافت میکنند و بیشتر در معرض بیماری های متابولیک استخوان قرار دارند.معمولاً این دسته از بیماری های استخوانی در دوران نوزادی، بدون علامت و هرگونه عارضه ای خواهند بود. مطالعات قبلی نشان داده اند که بیماری های متابولیک استخوان سبب کاهش رشد قدی در دوران نوزادی و کودکی می شوند. با این حال برخی محققان بر این عقیده بودند که نوزادان نارس در طی دوران نوزادی، استخوان سازی و رشد استخوانی قابل توجهی خواهند داشت و این فرضیه وجود داشت که برنامه غذایی اولیه نوزادان بر سلامت و اوج تراکم استخوانی آنها در آینده تاثیر گذار خواهد بود.

به منظور پرداختن به این فرضیه، محققان انستیتوی سلامت کودکان در انگلستان، مطالعه ای را بر نمونه های ۲۰ساله، که به صورت نارس به دنیا آمده بودند و در دوره نوزادی به صورت تصادفی تحت برنامه غذایی خاصی قرار گرفته بودند، آغاز کردند.  برنامه غذایی تهیه شده برای این گروه به طور قابل توجهی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی و مواد معدنی به غیر از فسفات بود. 

نتایج حاصل از این مطالعات بیانگر این حقیقت است که داشتن برنامه غذایی خاص و غنی از مواد معدنی در اوایل دوران نوزادی بر توده استخوانی نوزادان و یا تشکیل و تحلیل (turn over )استخوانی بی تاثیر است. با این وجود مقدار دریافت شیر مادر در دوران نوزادی با تراکم استخوان و محتوای معدنی استخوان ها رابطه مستقیم دارد.

با توجه به اطلاعات برگرفته شده از جامعه، نوزادان نارس در بزرگسالی به طور قابل توجهی قد کوتاهتری داشته و چگالی مواد معدنی موجود در استخوان های ستون فقرات آنها کمتر از دیگران است. اینگونه نقص ها در افرادی که با وزن کمتری نسبت به سن جنینی خود به دنیا آمده اند- کمتر از ۱۲۵۰ گرم –بیشتر دیده می شود. 

نکته عملی: بی تاثیر بودن رژیم غذایی اختصاصی بر اوج تراکم استخوانی بیانگر این موضوع است که رشد ناکافی قد و توده استخوانی ستون فقرات با دریافت زود هنگام مواد معدنی و دیگر مواد مغذی بی رابطه است. اما از طرف دیگر،  مصرف شیر مادر- حتی با وجود اندک بودن محتوای مواد مغذی در آن، داشتن بالاترین سطح توده استخوانی در کودکان را تضمین می کند. لذا می توان باز هم بر اهمیت تغذیه با شیر مادر حتی در نوزادان نارس در تامین سلامت استخوانی تاکید کرد.

منبع: Journal of Clinical Nutrition  May 4, 2011, َAmerican

Loading