عدم تعادل یکی از مشکلات رایج افرادی است که از افزایش وزن رنج می‌برند. این مشکل در افرادی که دچار چاقی مفرط هستند به مراتب بیشتر است و با عنایت به شیوع مشکلات اسکلتی بویژه پوکی استخوان در افراد چاق، عدم تعادل می‌تواند شکستگی‌های استخوانی بویژه در لگن و استخوان ران ایجاد کند که عوارض بالقوه خطرناکی را همراه خواهد داشت. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افراد چاق تقریبا دو برابر افراد لاغر با شرایط مشابه خود به زمین می‌خورند و این افتادن‌ها از معمول‌ترین دلایل آسیب در این افراد است. مژده‌ای که به افراد چاق باید داد آن که با کاهش وزن می‌توانند از خطرات افتادن و شکستگی استخوانی رهایی یابند.

مطالعات اخیر توسط پژوهشگران آمریکایی نشان داد که افراد چاق با کاهش وزن و تقویت ماهیچه ها، می‌توانند تعادل خود را بهبود بخشند. در این مطالعه که روی مردان جوان چاق انجام گرفت، این افراد تحت آزمایش افتادن قرار گرفتند تا اثر کاهش وزن و تقویت عضلات روی میزان تعادل فرد تخمین زده شود. در طول این آزمایش، افراد بوسیله یک نوار، طوری که به جلو تمایل داشتند در زوایای مختلف نگه داشته می‌شدند، سپس نوار آزاد می‌شد تا مشاهده شود که فرد شرکت‌کننده چگونه بدون برداشتن قدمی به جلو تعادل خود را حفظ می‌کند.

در مرحله بعد پژوهشگران با کمک شبیه‌سازهای کامپیوتری، میزان بهبود در تعادل افراد را پس از کاهش وزن و تقویت عضلات تخمین زدند. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که هر دو تاکتیک خصوصا کاهش وزن سبب افزایش ثبات افراد شرکت‌کننده می‌شود. البته هنوز سوالاتی در این زمینه بی‌پاسخ مانده است از جمله این که آیا در دنیای واقعی نیز کاهش وزن و تقویت عضلات می‌تواند از افتادن‌های واقعی پیشگیری کند و آیا نتایج به دست آمده در این مطالعه در مورد افراد مسن که از افزایش وزن رنج می‌برند و به مراتب بیشتر در معرض عدم تعادل و خطر افتادن و آسیب‌های ناشی از آن هستند، نتایج مشابه را همراه خواهد داشت؟

نکته عملی: با توجه به شیوع چاقی و خطرات غیرقابل جبران ناشی از سقوط در این افراد که گاه آنها را مجبور به انجام اعمال جراحی مخاطره‌آمیز ارتوپدی می‌کند، افزایش حفظ تعادل در افراد چاق دارای اهمیت دوچندان خواهد بود. طبق نتایج مطالعات اخیر توصیه اساسی آن است که کاهش وزن و نیز تقویت بافت عضلانی با ورزش منظم علاوه بر آثار متابولیک مفید از جمله کاهش میزان خطر دیابت در این افراد می‌تواند بهبود تعادل را در آنان به همراه داشته باشد. جالب است بدانید در کسانی که از چاقی مفرط رنج می‌برند رسیدن به وزن ایده‌آل برای شروع آثار مفید در حفظ تعادل ضروری نیست و شما با کاهش درصدی از افزایش بی‌رویه وزن خود می‌توانید به بهبود تعادل خود کمک کنید.

Loading