تری‌گلیسرید بالا چه تاثیری بر سلامتی شما دارد؟

تری‌گلیسرید بالا چه تاثیری بر سلامتی شما دارد؟
معمولاً افزایش تری‌گلیسرید خون فاقد علامت است. اما می‌تواند تاثیرات مخرب زیادی بر بدن شما داشته باشد. بالا بودن این نوع چربی با انجام آزمایش ساده خون تشخیص داده شده و به کمک داروها و تغییر سبک زندگی درمان می‌شود.
میزان تری‌گلیسرید خون باید کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL) حفظ شود. میزان این چربی در محدوده mg/dL 199-150 نسبتاً بالا، mg/dL 499-200 بالا و mg/dL بالاتر از ۵۰۰ بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود. به اغلب افراد توصیه می‌شود بعد از ۲۰ سالگی میزان چربی‌های خون خود را اندازه‌گیری نمایند. برای انجام این آزمایش باید به مدت ۱۲ ساعت از خوردن و آشامیدن خودداری شود.

تاثیر افزایش تری‌گلیسرید خون بر سلامتی

۱- قند خون
افزایش این چربی در خون سبب بروز دیابت نمی‌شود. اما نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین در شما در حال شکل‌گیری است. در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین بدن قادر نیست به خوبی از هورمون انسولین استفاده کند. در نتیجه قند خون به تدریج افزایش یافته و در صورت عدم توجه به این تغییرات فرد بعد از مدتی به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شود. افزایش تری‌گلیسرید خون از یک طرف و ابتلا به دیابت از سوی دیگر زمینه را برای بروز حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی فراهم می‌سازد.
۲- کبد
افزایش این چربی در خون ممکن است با ابتلا به کبد چرب همراه باشد. تغذیه نامناسب نه تنها سبب افزایش چربی‌های خون می‌شود، بلکه میزان چربی ذخیره شده در قسمت‌های مختلف بدن، از جمله کبد، را افزایش می‌دهد. بیماری کبد چرب معمولاً فاقد علامت است. اگر این بیماری درمان نشود به تدریج پیشرفت کرده و سبب آسیب دائمی کبد و سیروز کبدی می‌شود.
۳- پانکراس (لوزالمعده)
اگر میزان این چربی در خون خیلی بالا باشد (بالاتر از mg/dL 500) می‌تواند سبب بروز التهاب در پانکراس شود. التهاب پانکراس که تحت عنوان پانکراتیت شناخته می‌شود می‌تواند سبب آسیب دائمی این اندام شود. درد در ناحیه شکم که ممکن است شدید باشد از علائم پانکراتیت است.

درمان

اگر تری‌گلیسرید خون شما بالا باشد تغذیه مناسب، ورزش و حفظ وزن در محدوده طبیعی بخش مهمی از درمان شما را شامل می‌شود. کاهش مصرف چربی‌های ناسالم (در گوشت و لبنیات پرچرب، کره، سرشیر و فست فودها) و جایگزین کردن آن‌ها با چربی‌های سالم (روغن‌های گیاهی مایع و مغزها) می‌تواند بسیار مفید باشد. امگا ۳ موجود در ماهی نیز در کاهش میزان این چربی در خون موثر است. همچنین توصیه می‌شود مصرف کربوهیدارت‌های ساده که در انواع شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های شیرین یافت می‌شود، محدود شود.
داروهای تجویز شده برای کاهش تری‌گلیسرید خون عبارتند از: فنوفیبرات، جم‌فیبروزیل، نیاسین، استاتین‌ها (مانند آتورواستاتین و روزواستاتین) و مکمل روغن ماهی. از آنجاکه مکمل روغن ماهی می‌تواند با برخی داروها مانند داروهای ضدانعقاد خون تداخل داشته باشد از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنید.

Loading