ترکیبات چای سبز به درمان سندرم داون کمک می کند.

سندرم داون شایع ترین اختلال ژنتیکی در آمریکا است. سندرم داون زمانی که فرد یک کپی اضافه از کل یا قسمتی از کروموزوم شماره ۲۱ داشته باشد (یعنی یک کروموزوم اضافه تر از افراد عادی)، اتفاق می افتد. براساس گزارش انجمن ملی سندرم داون، در حدود ۱ از هر ۶۹۱ نوزاد در ایالت متحده با سندرم داون متولد می شود و در حدود ۴۰۰۰۰۰ آمریکایی با این شرایط زندگی می کنند. این کروموزم اضافی منجر به ایجاد نشانه های جسمی از جمله کاهش تونیسته عضلانی، سر، گوش و دهان کوچک، صورت مسطح و انحراف چشم می شود. همچنین این افراد ممکن است مشکلات شناختی مانند تاخیر در تکلم، اختلال در یادگیری و حافظه و عدم تمرکز داشته باشند.
مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله The Lancet Neurology منتشر شده است نشان می دهد ترکیبی در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) می تواند باعث بهبود عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به سندرم داون شود. EGCG ترکیبی است که در گروه آنتی اکسیدان های پلی فنول قرار می گیرد و بر اساس مطالعات از بدن در برابر آسیب های سلولی که منجر به بیماری می شود محافظت می کند.
در این مطالعه دو سوکور، محققان ۸۴ فرد ۱۶ تا ۳۴ ساله مبتلا به سندرم داون را برای ۱۲ ماه مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروهی که روزانه چای سبز بدون کافئین حاوی  ۹ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم EGCG دریافت می کردند و گروهی که دارونما دریافت می کردند. هر دو گروه به صورت هفتگی تحت آموزش شناختی قرار گرفتند. تمامی شرکت کنندگان در ماه ۳، ۶، ۱۲ و ۶  ماه بعد از درمان تحت آزمون های شناختی و تصویربرداری از مغز قرار گرفتند.
محققان یافتند در مقایسه با شرکت کنندگانی که دارونما استفاده می کردند افرادی که تحت درمان با EGCG بودند عملکرد شناختی بهتری در بعضی از نواحی مغز نشان دادند. به ویژه این پیشرفت در این سه ناحیه دیده شد: ۱- حافظه تشخیص بصری ۲- کنترل مهاری ۳- رفتار تطبیقی. علاوه براین بررسی اسکن مغز هر یک از شرکت کنندگان نشان داد که در افراد تحت درمان با EGCG ارتباط عملکردی بین سلول های مغزی بهتر از افراد دریافت کننده دارونما است. این شگفت انگیز بود که این تغییرات فقط شناختی نبود و در استدلال، یادگیری  و تمرکز هم دیده شد. این نشان می دهد که ارتباط عملکردی میان سلول ها در مغز هم اصلاح شده است.
نکته عملی: نتایج نشان داد که EGCG ممکن است درمان موثر برای سندرم داون باشد. این اولین بار است که یک درمان برای بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به سندرم داون موثر واقع شده است. درمان ممکن است در کودکان نتایج بهتری داشته باشد. البته نیاز به انجام مطالعات بیشتر در جمعیت  بزرگتر است.
منبع:

Mara Dierssen et al. “Safety and efficacy of cognitive training plus epigallocatechin-3-gallate in young adults with Down’s syndrome (TESDAD): a double-blind, randomised, placebo-controlled, phase 2 trial”. The Lancet Neurology, 2016

 

Loading