تخلیه سریع ذخایر ویتامین E بدلیل سوختگی

شواهد حاکی از آنند که آسیب دیدگی بافت عصبی در بیمارانی که دچار سوختگی می شوند شایع است. همچنین مطالعات قبلی نشان داده اند که سلامت بافت عصبی با کفایت ویتامین Eدر ارتباط است. از طرف دیگر یکی از نگرانی های مهم در سوختگیها احتمال بروز نروپاتی محیطی است، که این موضوع می تواند با کاهش معنی دار  سطح ذخیره این آنتی اکسیدان مهم در سوختگی در ارتباط باشد. محققان هنوز دلیل قطعی برای اینگونه تخلیه سریع ویتامینEنیافته اند ولی در گزارشات خود اینگونه نتیجه گیری کرده اند که”تخلیه ذخایر ویتامین Eمی تواند یک مشکل بزرگ برای بیماران دچار سوختگی باشد . “

در مطالعه ای که اخیرا  بر روی ۸ کودک مبتلا به سوختگی درجه سه انجام شده و در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است نشان داده شد که نیمی از ذخیره ویتامین Eدر مدت سه هفته از دست رفت  علی رغم آن که این افراد بیش از ۱۵۰% از میزان توصیه شده مورد نیاز از این ماده غذایی ضروری در یک رژیم غذایی پرکالری دریافت کرده بودند. اگرچه پژوهشگران دلیل این کاهش شدید در میزان ذخیره ویتامین E را پی نبردند ولی این می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که کمبود این ماده ضروری به عنوان یک مشکل اساسی در سوختگی و انواع تروما می باشد.

ویتامین Eبه عنوان یک ماده مغذی ضروی ، یک آنتی اکسیدان مهم بوده و نقش اساسی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ، سیستم عصبی و بسیاری از عملکردهای متابولیکی دارد . این ویتامین معمولا در چربی ها ، مغز ها ، سبزیجات و غذاهای دریایی یافت می شود . امروزه با رواج یافتن رژیم های غذایی غربی ، بسیاری از کودکان ویتامین Eخود را از مواد غذایی غیر مفید ، مانند بستنی و چیپس سیب زمینی دریافت می کنند. اما متاسفانه بیشتر آنان (۹۰%) به مقدار کافی این ویتامین را دریافت نمی کنند ، لذا درآسیب ها ، جراحات و سوختگی های شدید ، کمبود ویتامین Eمی تواند منجر به بیماری ها و مشکلات جانبی دیگری شود .

طبق نظر متخصصین پزشکی ، افزایش قابل توجه میزان متابولیسم بدن برای مقابله با جراحت و سوختگی، پاسخ های التهابی، از دست دادن بافت پوست و استرس های اکسیداتیو، مصرف ویتامین Eرا در بدن به شدت بالا می برد  که شاید همین موضوع توجیه کننده کاهش سریع ذخیره ویتامین Eدر بدن باشد.

نتیجه عملی: مقدار دریافت ویتامینEروزانه در بسیاری از افراد  کافی نیست. مکملدرمانی با ویتامین Eمیتواند  احتمال نوروپاتی و آسیب های عصبی ناشی از سوختگی و تروما را کاهش دهد . مقدار ویتامین E توصیه شده توسط RDA برای کودکان ۴ – ۸ سالهIU  ۱۰ و بالاترین سطح قابل تحمل  ،IU 400 می باشد. از آنجا که ویتامین  E یک ویتامین محلول در چربی است ، لذا برای جذب بهتر، توصیه می شود که مکمل ویتامین E به همراه غذاهای حاوی چربی میل شود .

منبع: American Journal of Clinical Nutrition, 2010

Loading