تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری کلیوی

تخمین زده می شود که در ایالات متحده ۱۰ درصد افراد (بیش از ۲۰ میلیون نفر) به بیماری کلیوی مبتلا هستند اما از هر ۵ فرد مبتلا تنها یک نفر از بیماری خود آگاه است.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده محققان اطلاعات مربوط به ۱۵۷۹۲ فرد میانسال را مورد بررسی قرار دادند. در ۲ ویزیت ابتدایی شرکت کنندگان یک پرسشنامه بسامد خوراک را تکمیل کردند. در این پرسشنامه از افراد میزان مصرف مواد غذایی طی سال گذشته پرسیده شده بود.
به شرکت کنندگان در مورد غذایی که باید مصرف کنند آموزشی داده نشده بود. اما میزان پایبندی آن ها به رعایت یک رژیم غذایی مشابه رژیم غذاییDASH  (راهکارهای رژیمی برای توقف فشارخون بالا) سنجیده شد. در رژیم غذایی DASH به مصرف کم گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و نمک و مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب، آجیل و حبوبات توصیه می شود. سپس طی ۲۰ سال پیگیری محققان میزان ابتلای شرکت کنندگان به بیماری های کلیوی را از طریق آزمایش خون، سابقه بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری کلیوی یا مرگ به علت بیماری کلیوی مورد ارزیابی قرار دادند.
نتایج نشان داد در شرکت کنندگانی که کمترین امتیاز رژیم غذایی DASH را کسب کردند (میوه، سبزی و آجیل کم و گوشت قرمز و نمک زیاد مصرف می کردند) نسبت به کسانی که بیشترین امتیاز DASH را کسب کردند (بیشتر مواد غذایی سالم مصرف می کردند) احتمال بروز بیماری کلیوی ۱۶ درصد بیشتر بود.
در کسانی که بیشترین دریافت گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را داشتند نسبت به کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند احتمال بروز بیماری مزمن کلیوی ۲۲ درصد بیشتر بود. در کسانی که بیشترین میزان مصرف آجیل و حبوبات را داشتند نسبت به کسانی که کمترین میزان مصرف را داشتند احتمال بروز بیماری  کلیوی ۹ درصد کمتر بود.
به گفته محققان احتمالاً رژیم غذایی DASH از طریق کاهش فشارخون و کاهش بار اسیدی رژیم غذایی احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می دهد. مواد غذایی مانند گوشت و پنیر دارای بار اسیدی بالا و میوه ها و سبزیجات دارای بار اسیدی کمی هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی با بار اسیدی بالا با بروز بیماری کلیوی مرتبط است.
نکته عملی: مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات از بروز بیماری کلیوی پیشگیری می کند.
منبع:

Casey M. Rebholz et al. "DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) Diet and Risk of Subsequent Kidney Disease". American Journal of Kidney Diseases, 2016
 

 

Loading