تاثیر خواب بر دیابت

این که هر فرد به طور دقیق به چند ساعت خواب نیاز دارد، به شرایط جسمانی و روانی او بستگی دارد. جالب است بدانید که میزان خواب دو دانشمند مشهور، یعنی انیشتین و ادیسون بسیار با هم متفاوت بود. ادیسون فکر می کرد خوابیدن اتلاف وقت است و در طی روز کمی چرت می زد، ولی در مقابل انیشتین ۱۰ ساعت خواب شبانه داشت. 


کارشناسان توصیه می کنند بزرگسالان سالم به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند، ولی متاسفانه امروزه میانگین خواب شبانه ی افراد در خیلی از موارد کمتر از این میزان است.

مطالعات بسیاری حاکی از آن هستند که اختلالات خواب و بی نظمی در خواب با افزایش چاقی و دیابت مرتبط اند.

حال آیا کمبود خواب می تواند بر بیماری دیابت و کنترل  این بیماری موثر باشد؟

نتایج پژوهش ها نشان داده که خواب عمیق و راحت می تواند در بهبود بیماران دیابتی دارای تاثیر بسزایی باشد و افزایش کمیت و کیفیت خواب ممکن است اثر مثبتی را بر کنترل قند خون افراد دیابتی و غیر دیابتی بگذارد. بر این اساس نتیجه گیری نموده اند که هر چه افراد کمتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می گردند و اضافه وزن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

نداشتن خواب راحت و کافی، اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد. علاوه بر این نشان داده شده است افرادی که شب ها به قدر کافی نمی خوابند، در طی روز بیشتر دچار خستگی و استرس می شوند و توانایی شان در کنترل و مقابله با مشکلات روزمره کمتر از افرادی است که خواب کافی دارند. این در حالی است که همه می دانیم استرس برای دیابت بسیار مضر است. 

پس از آن جا که رفع خستگی روزانه با خواب کافی شبانه، نقش بسیار مهمی را در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس های روزمره ایفا می نماید، متخصصین علوم پزشکی توصیه می کنند که افراد دیابتی از خواب کافی شبانه برخوردار باشند.

راهکارهایی برای بهبود خواب شبانه

اگر مشکلاتی را در خواب تان دارید، می توانید از راهکارهایی به شرح زیر کمک بگیرید:

– فعالیت بدنی منظم داشته باشید. فعالیت بدنی منظم و به ویژه تمرینات هوازی می توانند روند خوابیدن شما را راحت تر نمایند. ولی توجه داشته باشید که ورزش را زودتر از موعد خواب انجام دهید و هرگز آن را به قبل از خوابتان موکول نکنید، زیرا فعالیت بدنی دیرهنگام خود ممکن است روند به خواب رفتن را دشوار نماید.

– یک برنامه منظم خوابیدن را حفظ کنید. هر روز در یک ساعت مشخص و مقرر به خواب بروید و از خواب برخیزید و حتی در تعطیلات نیز این ساعت ها را رعایت کنید.

– از روش های آرام بخش مانند یک دوش آب گرم یا مطالعه یک کتاب استفاده کنید.

– مصرف کافئین و نیکوتین را کاهش دهید و از مصرف وعده های غذایی سنگین بلافاصله قبل از خواب خودداری کنید.

– نگرانی هایتان را برای روز بعد بگذارید. یک راه ساده تر آن است که دغدغه های تان را در دفترچه یادداشتی بنویسید تا بعدا به آنها رسیدگی کنید. سپس با خیال راحت بخوابید و مشکلات خود را در همان دفترچه یادداشت جا بگذارید و با خود به رختخواب نبرید.

در نهایت، اگر شما دچار مشکلاتی در خواب تان هستید و هیچ یک از راهکارهای مذکور برای شما موثر واقع نشد، به پزشک مراجعه نمایید و از وی راهنمایی بگیرید.

Loading