اختلالات فشار خون بالا مانند فشار خون بالای بارداری و پره اکلامپسی در بارداری می تواند تاثیرات مهمی بر سلامت مادر و کودکش داشته باشد و عامل خطری بر مرگ و میر آنها باشد لذا محققین به بررسی تاثیرات فشار خون بالا بر بیماری های کلیوی پرداخته اند.
محققان در مطالعه ای که اخیرادر ژورنال  Canadian Medical Association به ثبت رسیده است دریافته اندکه زنان دچار اختلال فشار خون بالا در طول دوران بارداری نسبت به زنانی که مشکل پیچیده ای در طول بارداری ندارند بیشتردر معرض خطر ابتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی هستند. شواهد قبلی نشان داده اند که حدود ۵-۱۰ درصد زنان در بارداری تحت تاثیر اختلالات فشار خون هستند که در نهایت عملکرد کلیه ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
محققین داده های مربوط به ۲۶۶۵۱ زن تایوانی با اختلال فشار خون بالا در بارداری اول را برای تعیین اینکه آیا زنان مورد بررسی نسبت به گروه کنترل (۲۱۳۳۹۷  زن بدون  اختلال فشار خون بالا) بیشتر در معرض خطر مرحله نهایی بیماری کلیوی هستند مورد بررسی قرار دادند. لازم بذکر است که تایوان ازکشورهایی است که بیشترین آمار ابتلا به مرحله نهایی بیماری کلیوی در آن گزارش شده است .
پس از تجزیه و تحلیل داده ها محققین به این نتیجه دست یافتند که شیوع بیماری مزمن کلیوی ۱۱ مرتبه در گروه دچار اختلال فشار خون بالا در بارداری بیشتر از زنان بدون اختلال فشار خون بالا بود و مرحله نهایی بیماری کلیوی ۱۴ مرتبه در گروه مبتلا به اختلالات فشار خون بالا، بیشتر از گروه کنترل بود. این خطرات برای زنان دچار پره اکلامپسی نسبت به زنانی که تنها فشار خون بالا داشتند باز هم بیشتر بود.
این پژوهشگران دریافتند زنانی که در طول بارداری دچار اختلالات فشار خون شامل پره اکلامپسی، اکلامپسی یا فشار خون بارداری هستند  بیشتر در معرض خطر مرحله نهایی بیماری کلیوی قرار دارند. به علاوه آنها متوجه شدند زنان دچار پره اکلامپسی یا اکلامپسی، نسبت به زنانی که تنها فشار خون بالا در دوران حاملگی داشتند بیشتر در معرض خطر مرحله نهایی بیماری کلیوی قرار دارند.
نکته عملی: با توجه به خطرات فشار خون بالا در طی بارداری پیشنهاد می شود با ارائه یک سیستم نظارتی کاراتر، نظارت دقیق تری در مورد میکرو آلبومینوری و فشار خون برای زنان با سابقه فشار خون در بارداری در نظر گرفته شود و به وسیله استراتژی های پیشگیری کننده مانند مداخلات دارویی یا تغییرات شیوه زندگی برای زنان، مانع از ابتلای آنها به بیماری هایی کلیوی شود.

منبع:

CMAJ February 19, 2013 vol. 185 no. 3 207-213

 

Loading