بیماران کلیوی، در دریافت پروتئین احتیاط کنند.

رژیم غذایی پرپروتئین که استفاده از آن طی سال‌های اخیر به منظور کنترل وزن و چاقی افزایش یافته است، ممکن است در طولانی مدت اثرات مخربی بر سلامت کلیه‌ها داشته باشد.
زمانی بیماری مزمن کلیه تشخیص داده می‌شود که اختلال در عملکرد یا ساختمان کلیه به مدت حداقل ۳ ماه وجود داشته باشد. این بیماری پیش‌رونده و غیرقابل بازگشت است. در صورت پیشرفت بیماری فرد نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه خواهد داشت. بنابراین مداخلات تغذیه‌ای و رژیم غذایی می‌تواند به عنوان یک استراتژی در کنترل بیماری مطرح باشد و به افزایش طول عمر و تاخیر در شروع دیالیز کمک نماید.
تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که دریافت رژیم غذایی پرپروتئین در کسانی که از بیماری مزمن کلیه رنج می‌برند می‌تواند سبب آسیب طولانی مدت کلیه شود.
این مطالعه که در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده نقش تغذیه را در کنترل بیماری مزمن کلیه بررسی می‌کند. بیماری مزمن کلیه حدود ۱۰ درصد افراد بالغ را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نتایج این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی کم پروتئین و کم نمک نه تنها روند پیشرفت بیماری مزمن کلیه را کند می‌کند، بلکه می‌تواند در مرحله آخر بیماری در کنترل اورمی (افزایش اوره خون) و سایر مواد سمی خون نقش داشته و نیاز به دیالیز را به تاخیر اندازد.
نکته عملی: بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه باید به میزان پروتئین رژیم غذایی توجه کرده و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایند. پروتئین در انواع گوشت، لبنیات و حبوبات یافت می‌شود.
منبع:

Kamyar Kalantar-Zadeh, Denis Fouque. New England Journal of Medicine 2017; Volume 377: Page 1765- 1776

Loading