برنامه غذایی سالم و کاهش ابتلا به آب مروارید

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی، ریسک ابتلا به آب مروارید و نیز پیشرفت این بیماری را کاهش می دهد. آب مروارید مهمترین علت نابینایی در جهان است و در ایران نیز از متداول ترین عامل اختلال بینایی به شمار می رود . شیوع و احتمال بروز این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می یابد. مطالعات بسیار محدودی تا به حال به صورت هم زمان به بررسی تاثیر تغذیه و شیوه زندگی فرد در احتمال بروز آب مروارید پرداخته اند . 

 در مطالعه ای که اخیرا بر روی بیش از ۱۸۰۰ خانم انجام شده است، مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالاتر مانند سبزیجات ، میوه جات ، غلات ، شیر ، گوشت (یا لوبیا و ماهی و تخم مرغ)  و مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین تر مانند چربی های اشباع ، کلسترول و سدیم ، در اطلاعاتی که از پرسش نامه های غذایی زنان به دست آمده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده از این مطالعات نشان داد که برنامه غذایی سالم "که در مقایسه با توصیه های استاندارد هرم غذایی تعریف می شود"،  در کاهش بروز آب مروارید تاثیرگذار بوده و نسبت به عوامل بازدارنده  و پیشگیری کننده دیگر بسیار مهمتر و قویتر است .

نکته عملی:  مطالعات انجام شده بر این نکته تاکید دارند که مصرف غذای سالم با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید در رابطه است . بهبود شیوه زندگی شامل ، تغذیه خوب و سالم ، ترک سیگار و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن می تواند نیاز به جراحی آب مروارید و بارسنگین اقتصادی آن را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد . 

منبع:  Arch Ophthalmol, 2010; 128 (6): 738-749

Loading