با ورزش منظم، در دوران سالمندی خود را جوان نگاه دارید.

با ورزش منظم، در دوران سالمندی خود را جوان نگاه دارید.

افزایش سن و ورود به دوران سالمندی مرحله‌ای از زندگی است که تمام افراد آن را تجربه می‌کنند. به طور کلی، با افزایش سن خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌ قلبی و سکته مغزی افزایش می‌یابد. بنابراین، مسئله مهم آن است که با ورود به دوران سالمندی سلامتی حفظ شود. حفظ سلامتی در این دوران کیفیت زندگی را در سال‌های پایانی عمر بهبود بخشیده و نیاز فرد را به کمک دیگران کاهش می‌دهد.
نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Journal of Applied Physiology منتشر شده نشان می‌دهد سلامت قلب، ریه‌ها و عضلات در افراد بالای ۷۰ سالی که به طور منظم ورزش می‌کنند مشابه افرادی است که دهه‌ها از آن‌ها جوان‌تر هستند.
در این مطالعه ۳ نوع شرکت کننده وجود داشت. ۷ زن و ۲۱ مرد در دهه ۷۰ زندگی که به طور منظم ورزش می‌کردند. ۱۰ زن و ۱۰ مرد در دهه ۷۰ زندگی که سبک زندگی بی‌تحرکی داشتند. ۱۰ زن و ۱۰ مرد جوان که همگی سالم بوده و به طور منظم ورزش می‌کردند. افراد گروه اول در تمام عمر فعالیت بدنی منظم انجام داده بودند. این افراد به طور میانگین ۵ روز در هفته و مجموعاً ۷ ساعت در هفته ورزش می‌کردند.
وضعیت سلامتی افراد سالخورده که فعالیت بدنی داشتند با افراد سالخورده که بی‎تحرک بودند و همچنین افراد جوان مقایسه شد. نتایج نشان داد در ۲ گروهی که فعالیت بدنی انجام می‌دادند وضعیت سلامت عضلات و مویرگ‌ها که در جریان خون نقش دارند، مشابه بود. به گفته محققان وضعیت سلامتی افراد سالخورده‌ای که فعالیت بدنی داشتند مشابه افرادی بود که سال‌ها از آن‌ها جوان‌تر بودند. این نتایج در زنان و مردان مشابه بود.
نکته عملی: اگر می‌‎خواهید با افزایش سن سلامت قلب، ریه‌ها و عضلات شما حفظ شود باید به طور منظم فعالیت بدنی انجام دهید.
منبع:

Kevin J. Gries et al. Journal of Applied Physiology 2018.

Loading